EU-beslutet mildrar prisökningen – så mycket höjs bensinpriserna
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

EU-beslutet mildrar prisökningen – så mycket höjs bensinpriserna

EU-beslutet mildrar prisökningen – så mycket höjs bensinpriserna

Oro för kraftiga höjningar av bensin- och dieselpriser har präglat debatten den senaste tiden, men nu har EU beslutat om ett pristak för utsläppsrättigheter. Beslutet innebär att ökningen vid pump blir mindre än många fruktat, även om priset fortfarande väntas stiga.

  • EU inför pristak på utsläppsrättigheter för att dämpa bensinprishöjningen
  • Priset på bensin väntas öka med cirka 1,20–3 kronor per liter
  • Beslutet påverkar både svenska bilägare och den gröna omställningen

Enligt Carup har EU valt att införa ett tak på priset för utsläppsrättigheter, efter påtryckningar från flera medlemsländer. Pristaket sätts till motsvarande cirka 500 kronor per ton koldioxid, vilket väntas dämpa de tidigare beräknade kraftiga prisökningarna på bensin och diesel.

Prishöjningen mildras – men ökningar väntar

Beräkningar visar att bensinpriset kan höjas med omkring 1,20 kronor per liter och dieselpriset med 1,40 kronor per liter utifrån EU:s nya målpris. Vissa experter bedömer dock att ökningen kan bli så hög som tre kronor per liter.

Det kommer att ske en prishöjning. Med de här nivåerna skulle jag tro att den ligger på ungefär tre kronor litern.

Ronny Svensson, expert på Ynnor till Carup.

Bakgrunden till pristaket är omfattande protester i flera EU-länder mot risken för snabbt stigande drivmedelspriser kopplade till det så kallade ETS2-systemet. Pristaket omfattar även fossila bränslen för uppvärmning.

Konsekvenser för Sverige och klimatomställningen

Sveriges regering har tidigare försökt hålla nere drivmedelspriserna, men införandet av pristaket innebär ändå en viss ökning. För att undvika en prischock kan skatten komma att regleras, men det riskerar att minska skatteintäkterna.

Intäkterna från utsläppsrätterna hamnar i en EU-fond, vilket innebär att svenska skattepengar delvis flyttas från statskassan till EU. Medlen kan senare användas till stöd för exempelvis skrotningspremier på landsbygden.

Den mildrade prishöjningen väntas leda till att elektrifieringen av fordonsflottan bromsas. Bilägare kan behålla sina bensin- och dieselbilar längre, samtidigt som omställningen till elbilar påverkas negativt.

Nyhetsbrev