EU inför "nödbroms" – fossila bilägare kan andas ut
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

EU inför "nödbroms" – fossila bilägare kan andas ut

EU inför "nödbroms" – fossila bilägare kan andas ut

EU tar nu steg för att begränsa framtida prisökningar på bensin och diesel med nya regler för utsläppshandel. Ett tak införs för att förhindra kraftiga prishöjningar, samtidigt som starten för systemet kan tidigareläggas.

  • EU inför ett pristak för utsläppsrätter på 45 euro per ton koldioxid.
  • Starten av det nya handelssystemet kan komma redan juli 2026.
  • Prisökningen på drivmedel väntas bli betydligt lägre än tidigare befarat.

EU-kommissionen har meddelat att en nödbroms införs i det nya utsläppshandelssystemet ETS2, vilket begränsar priset på utsläppsrätter för vägtransporter och byggnader. Beskedet kommer efter att 19 medlemsländer uttryckt oro för kraftiga prisökningar på bensin och diesel. Informationen har rapporterats av Carup.

Begränsat pristak och tidigare start

Enligt förslaget får en utsläppsrätt inte kosta mer än 45 euro per ton CO2. Om priset överstiger detta släpps fler utsläppsrätter ut på marknaden för att stabilisera priset.

Det innebär att prisökningen på en liter bensin kan bli omkring 1,20 kronor och på diesel cirka 1,40 kronor. Eventuella omkostnader och moms kan dock påverka slutpriset vid pumpen ytterligare.

Systemet kan börja gälla redan 2026

EU-kommissionen överväger även att tidigarelägga starten för systemet till 1 juli 2026, istället för det tidigare planerade datumet 1 januari 2027.

Tydligt besked om exakt startdatum har ännu inte getts, men syftet är att ge både medlemsländer och företag bättre tid för förberedelser.

Vi kommer att förstärka prisstabilitet och förutsägbarhet genom att stärka mekanismen att släppa ut tilldelningar om marknadspriserna överstiger 45 €/t CO₂‑ekvivalent, med en förstärkning för att fördubbla den volym av tilldelningar som ska släppas på marknaden.

Wopke Hoekstra, klimatkommissionär.

Miljöorganisationer stödjer initiativet och uppmanar regeringar att använda intäkterna för att investera i hållbara transporter och stöd till hushåll och företag. Prisbromsen väntas bidra till att hålla koldioxidkostnaden på en nivå liknande den i till exempel Tyskland och Frankrike, vilket skapar förutsägbarhet på marknaden.

Nyhetsbrev