Expert: Paus för sjöfartsavtal ingen katastrof

Hot från USA satte paus för förhandlingar i London om ett historiskt klimatavtal för sjöfarten under fredagen. Enligt Fredrik Larsson vid Svensk sjöfart var dock utgången den bästa av flera dåliga alternativ.Det hade kunnat gå mycket värre, säger han.
Han gläds i stället åt att avtalet inte skrotades helt och hållet, vilket var en risk.
– Då hade vi verkligen kunnat prata om en kollaps.
Det fanns också ett förslag från USA om att ändra ikraftträdandeproceduren, vilket i praktiken hade inneburit att det hade blivit väldigt svårt att över huvud taget införa, säger Larsson, som är klimatpolitisk expert vid branschorganisationen Svensk sjöfart
– Och det gjorde man inte, nu pausade man i stället. Så det här var det bästa av det sämsta, så ska jag väl säga.
Branschen tydlig
Pausen gäller ett år framåt då ett nytt möte ska hållas, meddelade FN:s sjöfartsorgan IMO på fredagen efter en omröstning initierad av Saudiarabien.
Fredagens möte hölls efter att IMO i april enades om ett nytt avtal med bindande krav för att få ner sjöfartens klimatutsläpp till nettonoll 2050. EU-länderna och flera andra länder står bakom avtalet, som enligt Fredrik Larsson även backas av hela den globala sjöfartsindustrin.
– Man kan beskylla industrin för mycket under årens lopp, att vi har försökt dra fötterna efter oss när det gäller hur man agerar på IMO, men när det gäller det här regelverket så har industrin varit den som har varit tydligast: Vi vill ha det här.
För industrin är det avgörande att få till stånd ett globalt avtal som ger tydliga, långsiktiga regler som krävs för att kunna genomföra de investeringar som behövs, enligt Fredrik Larsson.
USA bromskloss
Nu får man ytterligare ett år på sig för att diskutera detaljerna i avtalet – och för att klargöra flera frågetecken. Det handlar enligt Larsson bland annat om vad som ska ske med EU:s regionala regionala handelssystem med utsläppsrätter om ett globalt avtal kommer på plats.
Under fredagen var det USA som var den tydliga bromsklossen, tillsammans med Saudiarabien. Den amerikanska regeringen uppges ha hotat med sanktioner mot länder som röstade för.
Fredrik Larsson medger att det är osannolikt att USA ändrar sig inom ett år, men tror att man ändå kan få med sig tillräckligt med länder för att få igenom avtalet.
– Jag tror att utsikterna inte alls är otänkbara att det går igenom om ett år, säger han.
För att antas behövs ja från 72 av 108 medlemsstater.
Fakta: Ska få ned utsläppen från sjöfarten
Enligt det regelverk som IMO i våras enades om ska havsgående fartyg över 5 000 bruttoton omfattas. Det består förenklat av tre nivåer.
Från 2028 kommer fartyg som släpper ut lite slippa avgifter. För mellannivån betalas en straffavgift på 100 dollar per koldioxidekvivalenter. Den som släpper ut mer än den högre nivån tvingas antingen köpa utsläppsrätter eller betala en högre straffavgift på 380 dollar per ton.
Fartyg som släpper ut lite kan å sin tur sälja sitt överskott av utsläppsrätter till storutsläpparna.
Källor: IMO, Gard, EU.
Källa: Marc Skogelin/TT