Experten: Försök inte spela cool på jobbet – det här imponerar mer på kollegorna
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Experten: Försök inte spela cool på jobbet – det här imponerar mer på kollegorna

Experten: Försök inte spela cool på jobbet – det här imponerar mer på kollegorna

Många strävar efter att verka ”coola” på arbetsplatsen för att öka sin popularitet, men det kan vara fel strategi, enligt experter. Det finns andra – och bättre sätt – att öka sitt inflytande och stärka relationerna med kollegor. Så här kan du nå framgång på jobbet utan att spela en roll.

  • Att fokusera på autenticitet och samarbeten stärker din position.
  • Relationer och trovärdighet värderas högre än att försöka imponera.
  • Att be om hjälp kan öppna för nya samarbeten och ökat förtroende.

Arbetsplatsexperten Henna Pryor menar att det är mer effektivt att bygga förtroende och nätverk än att försöka framstå som cool bland kollegorna, enligt CNBC.

Relationer och trovärdighet går före yta

Pryor betonar vikten av att satsa på relationer och att bidra till arbetsplatsen, till exempel genom att hjälpa kollegor eller ta anteckningar på möten.

I synnerhet yngre medarbetare kan lockas att imitera populära kollegor eller förebilder på sociala medier. Pryor menar dock att det är mer givande att bygga på sina egna styrkor och intressen över tid.

Om du fastnar för mycket vid någon som du sätter på en piedestal och hur de tog sig dit … så kommer det bara att ta dig en bit på vägen. Följ dina passioner och styrkor, inte den föränderliga trenden av vad som anses vara coolt.

Henna Pryor till CNBC.

Forskning visar också att medarbetare som uppfattas som pålitliga och samarbetsvilliga anses vara enklare att arbeta med än de som försöker framstå som coola.

Bygg inflytande genom öppenhet och samarbete

Att vara sig själv och våga be om hjälp är enligt Pryor ett sätt att skapa starkare band till kollegorna. Små initiativ, som att starta samtal i korridoren eller skicka ett snabbt meddelande, kan bidra till att bygga förtroende.

Kommunikationsexperten Matt Abrahams framhåller att lyssnande och öppenhet för andras åsikter gör det lättare att samarbeta och utveckla långsiktiga relationer på jobbet.

I slutändan kan det vara just engagemanget för arbetsuppgifter och kollegor, snarare än att försöka vara cool, som stärker både inflytande och arbetsmiljö.

Nyhetsbrev