Expertens plan för att lösa trafikkaoset – ny sorts rondell i Sverige

Varje år sker runt 1500 olyckor i svenska rondeller. Nu har trafikexperter arbetat fram en ny typ av rondell, kallad "Hasselcirkeln", som ska minska förvirringen vid rondellkörning. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förbättra trafikflödet.
- Hasselcirkeln syftar till att minska filbyten och olyckor.
- Modellen inspireras av turborondeller i Nederländerna.
- Uppsala kan bli först med att testa den nya rondellen.
Enligt Dagens Nyheter, är den nya rondellmodellen framtagen av Sebastian Hasselblom, trafikanalytiker på WSP. Denna modell kallas "Hasselcirkeln" och syftar till att förenkla körningen i rondeller genom att minska behovet av filbyten.
Enligt statistik från Trafikanalys sker omkring 1 500 olyckor årligen i svenska rondeller, något som den nya modellen är tänkt att bidra till att minska
Förbättrad trafiksäkerhet och flöde
Hasselcirkeln är inspirerad av turborondeller i Nederländerna och förväntas öka trafiksäkerheten. Den nya designen innebär att bilister väljer sitt körfält innan de kör in i rondellen och sedan stannar kvar i det körfältet tills de lämnar. Detta kan leda till färre olyckor och förbättrat trafikflöde.
Tanken med den här utformningen är att man väljer körfält innan man kör in i cirkulationen. Sedan kan man ligga kvar i sitt körfält hela vägen ut.
Sebastian Hasselblom, Trafikanalytiker på WSP
Uppsala kan bli först ut
Det finns ännu ingen rondell byggd enligt denna modell, men Trafikverket planerar att testa den, bland annat i Uppsala. Förhoppningen att de ska kunna minska risken för trafikstockningar och korta restid för godstransporter och kollektivtrafik.
Umeå är en stad som är känd för sina många rondeller, cirka 70 stycken, skriver Dagens Nyheter. Där har rondeller spelat en viktig roll i att minska trafikstockningar och öka säkerheten. Marie Frostvinge, trafikplaneringschef i Umeå, påpekar att staden tidigare haft problem med trafikljus som orsakade stopp. Rondeller har bidragit till att minska dessa problem, även om de ibland fortfarande kritiseras på internetforum.