Expertens råd: Sluta prata om känslor - så hanterar du konflikter mer effektivt

Att prata om känslor är ofta normen vid konflikter, men ny forskning pekar på att det kan vara mer effektivt att fokusera på fakta och förståelse. Socialpsykologen Tessa West har identifierat alternativa strategier som kan stärka relationer på arbetsplatsen och minska missförstånd.
- Att direkt uttrycka känslor vid konflikter kan leda till missförstånd.
- Fokus på händelseförlopp och antaganden ger större klarhet.
- Relationer stärks när parter söker varandras perspektiv.
Forskningen, som refereras i CNBC, bygger på insikter från socialpsykologen och professorn Tessa West vid New York University. Hon menar att emotionell intelligens inte bara handlar om att uttrycka och tolka känslor, utan även om att avgöra när det faktiskt är lämpligt att prata om dem.
Missuppfattningar om vad konflikten handlar om
Enligt West utgår många från att alla parter har samma bild av vad som har inträffat i en konflikt. Detta kan leda till att man snabbt går till känslomässiga reaktioner utan att först stämma av sakförhållandena.
I många fall kan olika uppfattningar om vad som skett skapa onödiga spänningar. Att istället inleda samtalet med att gå igenom händelserna och fråga om den andra partens uppfattning kan förebygga missförstånd.
Vikten av att ifrågasätta sina egna antaganden
West lyfter också fram att vi ofta tillskriver andras handlingar felaktiga motiv. Våra antaganden om varför någon agerat som de gjort påverkas av vår tillit eller relation till personen.
Genom att erkänna osäkerhet kring motiv och bjuda in till att få höra motpartens förklaring, öppnas möjligheten för bättre förståelse. Hon rekommenderar att undvika att försöka vinna diskussionen, och istället fokusera på att förstå varandra.
Jag vet att jag antog att du avbröt mig eftersom du inte respekterar mig. Kan du förklara varför du gjorde det?
Tessa West, socialpsykolog.
När man fått klarhet i både vad som hänt och vilka motiv som funnits, förändras ofta de ursprungliga känslorna. Det kan därför vara mer konstruktivt att återkomma till känslorna senare i samtalet, när båda parter har större förståelse för situationen.
Sammanfattningsvis visar Wests forskning att genom att fokusera på specifika händelser och vara nyfiken på den andres perspektiv, kan konflikter hanteras mer konstruktivt och relationer stärkas på sikt.