Explosion av unga bakom ratten – men nu väntas strängare regler

Antalet långsamtgående fordon på svenska vägar har ökat kraftigt under de senaste åren, särskilt bland unga förare. Samtidigt står både lagstiftning och körkortsregler inför stora förändringar som kan påverka ungdomars mobilitet och trafiksäkerhet framöver.
De senaste femton åren har både A-traktorer och mopedbilar blivit betydligt vanligare på svenska vägar, enligt siffror från Trafikanalys, vilket Carup rapporterat om.
Parallellt förbereds nya körkortsregler och skärpta säkerhetskrav, enligt Transportstyrelsen.
Kraftig ökning i hela landet
Antalet A-traktorer har vuxit med 348 procent på femton år och passerade 60 000 registrerade fordon i början av 2025, enligt Transportstyrelsen.
Samtidigt har också antalet mopedbilar ökat markant och uppgår till över 17 000 fordon.
Framför allt utanför storstäderna har dessa fordon blivit en del av vardagen för många unga. I exempelvis Västernorrlands län finns 14,6 A-traktorer per 1 000 invånare, vilket är den högsta andelen i landet.
Även i län som Dalarna och Jämtland är förekomsten hög, medan Stockholms län ligger betydligt lägre med 1,7 A-traktorer per 1 000 invånare.
Skillnad mellan storstad och landsbygd
Skillnaderna mellan storstad och landsbygd speglar snarare tillgången till kollektivtrafik och geografiska förutsättningar än inkomstnivåer.
I områden med längre avstånd och färre bussförbindelser används dessa fordon i högre grad som transportmedel bland ungdomar.
Fordon som A-traktorer och mopedbilar ses inte bara som transportmedel utan även som en del av ungdomskulturen på många håll i landet.
De 5 länen med flest LGF-fordon per 1000 invånare:
| Län | A-traktorer | Mopedbilar |
|---|---|---|
| Västernorrlands län | 14,6 | 2,5 |
| Dalarnas län | 13,7 | 1,0 |
| Jämtlands län | 12,9 | 1,5 |
| Norrbottens län | 11,9 | 1,1 |
| Gävleborgs län | 11,0 | 3,2 |
De 5 länen med minst antal LGF-fordon per 1000 invånare:
| Län | A-traktorer | Mopedbilar |
|---|---|---|
| Stockholms län | 1,7 | 1,7 |
| Skåne län | 3,2 | 0,9 |
| Västra Götalands län | 5,1 | 1,5 |
| Hallands län | 5,3 | 3,0 |
| Uppsala län | 5,4 | 2,0 |
Källa: Carup / Trafikanalys.

Nya regler och körkortsbehörigheter
Under de senaste åren har lagstiftningen skärpts för att öka säkerheten vid användning av A-traktorer.
Sedan 2023 krävs säkerhetsbälte och antalet passagerare är begränsat. Från 2024 gäller dessutom prövotid för AM-körkort, vilket är det körkort som krävs för dessa fordon.
EU:s nya körkortsdirektiv innebär att en ny körkortsbehörighet, B1, införs. Den riktar sig till unga förare och tillåter framförande av fyrhjuliga fordon i upp till 45 km/h och med en maxvikt på 2 500 kilo, enligt SVT.
Jag tror att alla som någon gång kommit ikapp en A-traktor på en landsväg känner ett obehag, när man själv kör snabbare. Trafikrytmen i städerna kan också bli bättre med höjd hastighet.
Hans Garpliunder, instruktör på halkbana i Växjö till SVT.
Ställer högre krav än idag
I Sverige kan behörigheten komma att gälla från 16 års ålder, men med möjlighet för medlemsländer att sänka till 15 år efter godkännande från EU-kommissionen, enligt Transportstyrelsen.
Det nya B1-körkortet ställer högre krav än dagens AM-behörighet. För att få B1-behörighet krävs både godkänt teoretiskt prov och körprov, något som inte behövs för nuvarande A-traktorer.
Det är ännu oklart om dagens A-traktorer kan byggas om för att uppfylla kraven för B1-behörighet, något som Transportstyrelsen utreder.
Olycksstatistik och säkerhetsåtgärder
Trots att antalet registrerade A-traktorer fortsatt att öka har antalet personskadeolyckor med dessa fordon varit relativt konstant de senaste tre åren, med omkring 500 skadade per år, enligt Transportstyrelsen.
Under 2024 rapporterades 343 olyckor där A-traktorer var inblandade. Två personer omkom och 504 skadades, varav tre av fyra var under 18 år. Hälften av olyckorna skedde på vägar med hastighetsbegränsning 50–70 km/h.
Enligt Transportstyrelsen kan stagnationen i olycksstatistiken delvis förklaras av de nya säkerhetsregler som införts, inklusive krav på säkerhetsbälte och vinterdäck samt begränsningar för antal passagerare.
Ytterligare förändringar väntar. Transportstyrelsen utreder bland annat hastighetsspärrar för att förhindra manipulering och trimning av dessa fordon.
Dessutom kommer B1-behörigheten att innebära helt nya krav och tekniska förutsättningar för ungdomsfordon.


