Ferrari backar från elbilsmålet

Ferrari justerar ned sina mål för elbilar och planerar nu att endast en femtedel av produktutbudet ska vara eldrivet år 2030. Den nya strategin presenterades i samband med företagets kapitalmarknadsdag och innebär en tydlig förändring jämfört med tidigare prognoser.
- Ferrari sänker elbilsmålet från 40 till 20 procent till 2030.
- Första elbilen Elettrica lanseras nästa år, utvecklas internt.
- Svag efterfrågan och höga kostnader påverkar strategin.
Enligt Finwire har Ferrari beslutat att minska andelen elbilar i sitt framtida modellprogram. Tidigare var ambitionen att 40 procent av bilarna skulle vara eldrivna år 2030, men nu siktar företaget på att denna andel endast ska uppgå till 20 procent.
Beslutet offentliggjordes i samband med företagets kapitalmarknadsdag där även den tekniska planen för Ferraris första elbil, Elettrica, presenterades. Modellen beräknas nå marknaden under nästa år. Samtliga strategiska komponenter till elbilen, bland annat batteripaket och elaxlar, utvecklas och produceras internt vid Ferraris nya anläggning i Maranello.
Marknadsförutsättningar påverkar elbilsmålen
Ferrari har enligt källor till Reuters valt att skjuta upp lanseringen av ytterligare elbilsmodeller till åtminstone 2028. Bakgrunden är en kombination av svag efterfrågan på högpresterande elbilar och höga utvecklingskostnader inom segmentet.
Detta kombinerat med höga utvecklingskostnader inom segmentet är vad som överlag fått Ferrari att skala ner ambitionerna kring elbilar.
Finwire
Utöver de planerade 20 procenten elbilar kommer Ferraris modellutbud 2030 att bestå till lika delar av hybrider och bilar med traditionella förbränningsmotorer. Det innebär att 40 procent av utbudet blir hybrider och 40 procent förblir bensindrivna.
Historik och framtida satsningar
Ferrari grundades 1928 och har länge varit synonymt med sport- och lyxbilar. Företaget, som har sitt huvudkontor i Maranello, ingår idag i Fiat-gruppen. Utöver bilar erbjuder Ferrari även produkter som klockor och väskor.
Med lanseringen av Elettrica och satsningen på egen teknikutveckling markerar Ferrari en försiktig men tydlig övergång mot ökad elektrifiering, även om tempot nu anpassas efter marknadsförutsättningarna.