Fi varnar: Här är bedragarnas senaste drag

Bedragare kontaktar för närvarande konsumenter och påstår att de arbetar för Finansinspektionen, i ett försök att lura dem på pengar. Det är viktigt att vara på sin vakt och inte låta sig luras.
- Bedragarna kontaktar konsumenter via telefon och mejl och erbjuder hjälp med att återfå pengar som tidigare har investerats.
- Finansinspektionen driver inget program för att bistå konsumenter i att återfå förlorade pengar.
- Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri bör du polisanmäla händelsen.
Fi skriver att bedragarnas senaste metod är att ta kontakt via telefon eller mejl, där de erbjuder hjälp med att återfå pengar som konsumenten tidigare har investerat. I vissa fall har bedragare även kontaktat personer som inte investerat några pengar och erbjudit dem utbetalningar av kryptovaluta.
Ibland försöker de verka trovärdiga genom att använda mejladresser som inkluderar varianter av namnet Finansinspektionen, eller genom att avsluta mejlet med Finansinspektionen eller använda FI:s logotyp.
Rådet: Var vaksam
Om du blir kontaktad av någon som påstår sig vara från Finansinspektionen och erbjuder hjälp med att få tillbaka pengar, bör du vara mycket försiktig. Du bör aldrig starta ditt bank-id eller din bankdosa på uppmaning av den som ringer. Det är också viktigt att du inte accepterar hjälp med att logga in på banken tillsammans med bedragaren.
Det är viktigt att påpeka att Finansinspektionen inte driver något räddningsprogram för att hjälpa konsumenter att få tillbaka förlorade pengar, och de hjälper inte heller till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.
Vad du som har blivit drabbat bör göra
Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri bör du alltid göra en polisanmälan. Vi på Börskollen uppmanar alla att vara vaksamma och att inte ge ut personlig eller finansiell information till okända parter.