Finansprofiler utnyttjade i bluffannonser på sociala medier - Meta kritiseras

Finansprofiler som Christer Gardell och Claes Hemberg har blivit ofrivilliga ansikten för investeringsbedrägerier på sociala medier. Trots upprepade försök att stoppa bluffannonserna fortsätter de att spridas på plattformar som Facebook och Instagram.
- Bluffannonser med Gardells och Hembergs namn lockar till falska investeringar.
- Meta kritiseras för att inte agera snabbt nog mot annonserna.
- Finansinspektionen varnar för ökande antal bedrägeriföretag.
Enligt en artikel från Dagens industri har falska annonser med bilder av Christer Gardell och Claes Hemberg spridits via Meta-ägda sociala medier. Annonserna leder till chattgrupper där falska investeringstips delas ut. Trots anmälningar ligger annonserna kvar.
Bedrägeriernas omfattning och påverkan
Claes Hemberg upptäckte bedrägeriet genom följare som kontaktade honom om hans påstådda rådgivningstjänst. Några personer har blivit lurade, trots att de flesta genomskådar bluffen. Hemberg har anmält annonserna både till Meta och polisen, men utan resultat.
Folk kom fram till mig på stan och sa att det var roligt att jag hade startat en rådgivningstjänst. Vissa genomskådar det och förstår att det är bedrägeri men andra blir ju tyvärr lurade.
Claes Hemberg, finansprofil.
Även Christer Gardell bekräftar att hans säkerhetstjänst försöker få bort annonserna. Han menar att Meta inte tar situationen på allvar och att deras ekonomiska intresse i annonserna kan fördröja åtgärder.
"Meta tjänar pengar på annonserna, vilket sannolikt minskar deras incitament att agera”, skrev han i en kommentar till Dagens industri.
Meta och Finansinspektionens respons
Meta har tidigare kritiserats för hanteringen av vilseledande annonser. De uppger att de arbetar på nya metoder, inklusive ansiktsigenkänning, för att bekämpa bedrägerier. Meta hävdar att sådana annonser tas bort när de upptäcks.
Finansinspektionen har länge varnat för investeringsbedrägerier och påpekar vikten av att stoppa dem tidigt. Myndigheten arbetar med att utbilda konsumenter och har sedan årsskiftet varnat för fler än 100 blufföretag.