Fler olyckor med fyrhjulsdrift på vintern – trafikforskare varnar för falsk trygghet

Många bilister tror att fyrhjulsdrift gör körningen säkrare vintertid. Ny forskning visar dock att risken för personskador vid olyckor är högre i dessa bilar. Experten förklarar varför och ger råd om vinterdäck samt körning under kalla månader.
- Fyrhjulsdrift ökar risken för personskador vid vinterolyckor
- Fel däckval och bristande uppmärksamhet kan förvärra riskerna
- Trafikforskaren ger konkreta tips för säkrare vinterkörning
Enligt Carup har trafikforskaren Anders Ydenius vid Folksam undersökt olycksstatistik för bilar med fyrhjulsdrift. Hans slutsatser presenteras i TV4 Nyhetsmorgon och bygger på data kring olyckor med personskador.
Fyrhjulsdriften kan lura föraren
Ydenius menar att teknikens egenskaper kan dölja väglagets faror. Förare av fyrhjulsdrivna bilar får ofta inte lika tydliga varningssignaler om halka som de med tvåhjulsdrift.
Fyrhjulsdriften maskerar hur halt det är. En tvåhjulsdriven bil ger tidigare signaler om att vägen är hal, men den som kör fyrhjulsdrivet får inte samma varningssignaler.
Anders Ydenius, senior trafikforskare vid Folksam.
Statistiken visar att risken för olyckor med personskador är över 20 procent högre för fyrhjulsdrivna bilar. Samtidigt påverkar inte fyrhjulsdriften bilens bromssträcka – förarens hastighet och avstånd är avgörande faktorer vid olyckor.
Välj rätt vinterdäck efter vägförhållanden
Valet av vinterdäck beror på var i landet man kör. I norra Sverige, där is och snö är vanligt, rekommenderas dubbdäck på grund av deras grepp på isiga vägar.
I södra Sverige fungerar dubbfria däck bättre, då vägarna oftare är bara och slitaget på dubbdäck blir högre. Dock varnar forskare vid VTI för att dubbfria däck kan medföra ökad risk vid isiga förhållanden.
Ydenius avslutar med tre råd: sänk hastigheten, håll större avstånd och var extra uppmärksam på vägens signaler, särskilt vid broar och skuggiga partier där halka kan uppstå.



