Flygbranschens dolda guldgruva - bolagen som kan bli stora vinnare

Flygbranschen går igenom ett strategiskt skifte där service och underhåll blir allt viktigare. Två industribolag, amerikanska Heico och tyska MTU Aero Engines, positionerar sig för att dra nytta av denna förändring.
Bakgrunden till denna utveckling går bland annat att spåra till flygplanstillverkarna Airbus och Boeing, som har haft en oförmåga att öka produktionen så snabbt som de velat, enligt Cirium.
Fler flygbolag behåller sina plan längre, vilket leder till ökad efterfrågan på underhåll och reservdelar.
Strukturell tillväxt för service och underhåll
Privata Affärer rapporterar att den globala marknaden för underhåll, reparation och översyn (MRO) väntas öka med omkring 7 procent per år det kommande decenniet enligt konsultföretaget Oliver Wyman.
Skiftet innebär att service blir en nyckelfaktor för tillväxten i flygbranschen.
IATA:s senaste rapport visar dessutom att den genomsnittliga åldern på världens kommersiella flygplansflotta förra året var cirka 14,8 år, vilket är den högsta siffran hittills.
Den globala passagerartrafiken har även återhämtat sig och väntas fördubblas till 2040, enligt IATA:s prognos, vilket ytterlgare ökar behovet av löpande service och reservdelar, samtidigt som nyproduktionen av flygplan går långsammare än vad flygplanstillverkarna önskat.
Amerikanska Heico
Amerikanska Heico, med huvudkontor i Florida, har vuxit kraftigt sedan 1990-talet. Bolaget levererar FAA-godkända reservdelar till flygindustrin, där långa kundrelationer och höga inträdesbarriärer är centrala konkurrensfördelar.
Heicos omsättning ökade med 30 procent under 2024 till 3,9 miljarder dollar och väntas enligt analytiker stiga till 5,3 miljarder dollar 2027.
Rörelsemarginalen ligger stabilt på 23 procent och kassaflödet har förbättrats samtidigt som skuldsättningen är låg. Utdelningen har även höjts årligen i 18 år.
Bolaget återinvesterar vinster i lönsamma nischer, vilket har resulterat i en aktievärdering på cirka 58 gånger nästa års förväntade vinst.
Det är högre än snittet för de senaste tio åren, men analytiker bedömer att vinsttillväxten fortsätter och ser en potentiell uppgång på cirka tio procent det närmaste året.

En av Europas främsta leverantörer
Tyska MTU Aero Engines, baserat i München, är en av Europas främsta leverantörer till motortillverkare som Pratt & Whitney och Airbus. Bolaget utvecklar, tillverkar och underhåller motorer för både civila och militära flygplan.
MTU:s omsättning steg till 8,6 miljarder euro 2024 och förväntas närma sig 9,5 miljarder euro 2025. Rörelsemarginalen har ökat från 9 till 12 procent på två år och det fria kassaflödet väntas fördubblas till 800 miljoner euro 2027.
Eftermarknaden står redan för cirka 60 procent av vinsten och väntas öka ytterligare.
Aktien värderas till runt 21 gånger nästa års vinst, vilket är betydligt lägre än Heico.
MTU gynnas även av ökade försvarsbudgetar i Europa och deltar i flera utvecklingsprogram för ny teknik och hållbarhet, som EU:s Clean Sky-initiativ.
Två strategier för långsiktig tillväxt
Heico och MTU representerar olika affärsmodeller och företagskulturer. Heico fokuserar på entreprenörskap och decentraliserad expansion i nischade segment, medan MTU bygger på ingenjörstradition och långsiktiga samarbeten.
För investerare innebär detta två olika alternativ: Heico erbjuder stabil vinsttillväxt och låg skuldsättning i dollar, medan MTU ger exponering mot Europas tekniksektor och har en lägre värdering.
Båda bolagen står i centrum för en strukturförändring där underhåll, service och teknik blir allt viktigare för flygbranschens lönsamhet och stabilitet.
Efterfågan väntas öka
Analytiker bedömer att efterfrågan på dessa tjänster kommer att fortsätta öka i takt med att flygplan används under längre tid och den globala passagerartrafiken växer.
Den långsiktiga trenden pekar på att värdeskapandet i flygindustrin alltmer flyttas från nyproduktion till den växande service- och underhållsmarknaden.




