Fords vd: "Riskerar att bli ett museum"
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Fords vd: "Riskerar att bli ett museum"

Fords vd: "Riskerar att bli ett museum"
Fords vd Jim Farley varnar för att den europeiska bilindustrin riskerar att bli ett museum. Bild: Montage Stockfoto / skärmbild från CNBC:s Youtube-kanal.

Den europeiska bilindustrin står inför betydande förändringar. Samtidigt som politiska beslut formar framtiden, växer konkurrensen från Kina och andra länder. Nu höjs röster om behovet av långsiktiga regler och innovation.

Utvecklingen inom bilindustrin i Europa är i fokus när både branschföreträdare och experter varnar för risker med nuvarande politik och ökad utländsk konkurrens.

Fords vd Jim Farley varnar bland annat för att den europeiska bilindustrin riskerar att bli ett museum om inget sker, enligt Carup.

Hotar industrins överlevnad

Jim Farley, vd för Ford, riktar skarp kritik mot EU:s sätt att ständigt förändra regelverk för bilbranschen.

Han menar att snabbt ändrade och ibland orealistiska mål gör det svårt för tillverkarna att planera och investera långsiktigt.

Farley pekar särskilt på problemet att politiska beslut ofta tas utan att det finns en tillräcklig efterfrågan på elbilar från europeiska konsumenter.

Han beskriver hur detta leder till osäkerhet och störningar i produktutveckling och leveranskedjor, vilket i sin tur påverkar hela sektorn.

Att sätta orealistiska regler bara för att ändra dem i slutet av varje år när konsumenterna inte dyker upp är ett recept för turbulens.

Jim Farley, vd för Ford.

Bilfabriker kan ersättas

Farley menar att om inte långsiktiga och förutsägbara regler införs riskerar Europa att tappa sin ställning inom bilindustrin.

Han varnar för att bilfabriker kan ersättas av importerade fordon, särskilt från Kina, om inte politiken blir mer stabil.

EU väntas presentera nya riktlinjer för bilindustrin den 16 december, med särskilda krav på bränslen och ökade krav på elbilar för företagskunder.

Trots vissa lättnader för förbränningsmotorer, betonas fortsatt skärpt reglering.

Kinesiska utmanare förändrar marknaden

Claes Hemberg, ekonom och branschanalytiker, lyfter fram hur den europeiska bilindustrin även tappar marknadsandelar i Kina, enligt Carup.

Han konstaterar att tyska tillverkare förlorat upp till 75 procent av sin försäljning på den kinesiska marknaden under de senaste åren.

Hemberg påpekar att europeiska bilmärken tidigare varit populära bland kinesiska konsumenter, men att inhemska kinesiska företag nu dominerar försäljningen.

Samtidigt ser han att nya kinesiska bilmärken etablerar sig i Europa med moderna bilar anpassade för yngre, teknikintresserade köpare.

Europa pressas hårt av Kinas avancemang inom bilindustrin. Bild: Stockfoto. 

Räcker inte längre till

Den europeiska marknaden räcker enligt Hemberg inte längre för att upprätthålla dagens industristruktur.

Kinesiska tillverkare har fördelar inom mjukvara och digitalisering, vilket gör dem konkurrenskraftiga när bilens teknikinnehåll blir allt viktigare.

Hemberg menar att brist på förändringsvilja och historiskt fokus på mekanik gör att europeiska företag riskerar att halka efter.

Framtidens bilar

Han framhåller även att konsumenternas preferenser skiljer sig, där yngre kinesiska köpare efterfrågar uppkopplade och digitala funktioner.

Enligt Hemberg är framtidens bilar inte längre i första hand mekaniska produkter, utan plattformar för digitala tjänster.

Han tror dessutom att integrationen av nöje och teknik kommer spela en större roll för kommande generationer bilköpare.

EU:s handlingsplan för att stärka sektorn

Europeiska Kommissionen framhåller att bilindustrin sysselsätter 13 miljoner personer och står för cirka 7 procent av EU:s BNP.

För att möta utmaningarna togs en strategi fram i mars detta år som fokuserar på innovation, digitalisering och hållbarhet.

Planen omfattar bland annat nya satsningar på uppkopplade och självkörande fordon, med investeringar på upp till 1 miljard euro fram till 2027, och det skapas även testmiljöer för att underlätta teknikutveckling.

Vidare föreslås ändringar i utsläppsregler för att öka flexibiliteten för tillverkarna.

Samtidigt ska investeringar i batteritillverkning och förstärkta leveranskedjor göra sektorn mindre beroende av utländska aktörer.

Målet med bilindustrin

Kommissionen vill också stärka arbetskraftens kompetens genom utbildning och omskolning, samt använda handelspolitiska verktyg för att förbättra den globala konkurrenskraften.

Målet är att bilindustrin ska skapa jobb, bidra till tillväxt och samtidigt skydda miljön.

Den strategiska dialogen mellan branschen, arbetsmarknadens parter och civilsamhället fortsätter för att säkra en gemensam väg framåt för Europas bilindustri.

Nyhetsbrev