Handlarna tror på ljusare tider

Konsumtionen går fortfarande trögt. Men det finns en optimism bland handlarna och ljusare tider väntar. – Det tar tid att ta igen alla förlorade år av köpkraft. Många hushåll är ärrade efter levnadskostnadskrisen som vi upplevt, säger...
Den kanske största faktorn bakom den fortsatt låga konsumtionen är den geopolitiska ovissheten. Den dämpar stämningsläget i såväl den globala som den svenska ekonomin – och hos hushållen. Även den senaste tidens börsoro spelar roll, tror Lindquist.
– Man blir lite mer pessimistisk och sätter inte på sig spenderbyxorna direkt.
Konsumtionen har trots allt långsamt börjat vända uppåt – om än från låga nivåer. Inkomsterna stiger mer än inflationen, vilket gör att köpkraften stärks. Hittills har den ekonomiska förbättringen inte gynnat konsumtionen, men väntas göra det under året.
Letar reapriser
I detaljhandeln råder dock ett fortsatt kampanj- och readrivet konsumtionsbeteende. Det är inte så många som är villiga att köpa en ny tv eller soffa till ordinarie pris, enligt Lindquist. Men handlarna generellt börjar bli lite mer optimistiska om framtiden.
– Vi har passerat det värsta läget. Vi har ljusare tider att vänta framöver, säger Lindquist.
”Slicka såren”
De senaste fem åren har präglats av en lågpristrend, där handeln med brett sortiment haft stora framgångar. Där ingår butiker som Rusta, Jula, Dollar store och Normal. Men i sin prognos spår HUI en positiv utveckling för samtliga delbranscher under året. Många av dem har haft röda siffror under flera år – och det krävs inte mycket för att det ska vända uppåt.
– Även om läget spås vända uppåt i år är det inte guld och gröna skogar för det. Det handlar lite om att slicka såren från de tuffa åren som vi har bakom oss, säger Lindquist.
Källa: Hanna Rasmusson/TT