Hisnande summan – så mycket lägger jänkarna på snacks under Super Bowl

Under Super Bowl-veckan förra året spenderade amerikanska konsumenter 670 miljoner dollar på snacks, och årets match förväntas inte svika snacksförsäljningen. Priser, kvalitet och hållbarhet påverkar köpbesluten, med en ökning av privata märken och hälsosammare alternativ på menyn.
- Konsumenter förväntas spendera ännu mer på mat och dryck under årets Super Bowl.
- Privata märken och hälsosammare alternativ blir allt mer populära.
- Yngre konsumenter prioriterar varumärkets rykte och hållbarhet.
Enligt en artikel från Fortune har Super Bowl blivit en betydande händelse för snackindustrin.
Förra året spenderades hela 670 miljoner dollar på snacks under Super Bowl-veckan, och den siffran förväntas inte minska i år. Chockerande nog rapporterar Fortune även att det motsvarar hela 48,5 miljoner kilo snacks som amerikanerna konsumerar just under den veckan i och med Super Bowl.
Super Bowl är snacksindustrins, ja, Super Bowl. Fortune.
Förändrade konsumtionsvanor
Konsumenternas genomsnittliga utgifter för mat och drycker för den stora matchen förväntas bli 44 dollar, en ökning med 3% från förra året, enligt Fortune.
Priset är det främsta inköpskriteriet, där 55,9% av konsumenterna ser det som sin största faktor vid köpbeslut, så kommer kvalitet och smak som stor faktor strax efter med 53,9% av konsumenterna.
Endast 21,6% av amerikanerna har hälsa som sin huvudfaktor, dock kommer 59,3% att försöka inkludera hälsosammare alternativ till matchen.
Yngre konsumenter ser ännu mer fram emot att äta och dricka under Super Bowl än att titta på den, enligt Numerator. Varumärkets rykte, hållbarhet och förpackning är tre faktorer som är speciellt viktiga i deras beslut av snacks, skriver Fortune.
Drycker och favoriter
Under Super Bowl är läsk den mest populära drycken med 48% av konsumenterna som planerar att köpa det, följt av öl på 40% och sprit på 23%.
Förra året var läsk och tortillachips det mest sålda, enligt Fortune.
När det kommer till ölfavoriter så föredrar Chiefs-fans Michelob Ultra, följt av Coors. Eagles-fans däremot föredrar Miller, följt av Corona. Lokala bryggerier är även de populära val för båda lagens fans.
På Börskollen noterar vi hur konsumtionsmönstren kring Super Bowl speglar bredare trender inom mat- och dryckesindustrin, med en ökad efterfrågan på kvalitet och hållbara val.