Högtryck för husbilar – därför skjuter försäljningen i höjden

Försäljningen av husbilar i Sverige har ökat markant under 2025 – med en uppgång på 55 procent hittills. Bakgrunden till detta är förändringar i skattereglerna som gjort husbilar mer ekonomiska att äga. Denna förändring har möjliggjort en återhämtning av marknaden efter flera år av svag försäljning.
- Skatteändringar har lett till en husbilsboom i Sverige.
- Försäljningen av husbilar har ökat med 55 procent i år.
- Efterfrågan växer bland både äldre par och yngre familjer.
Den svenska marknaden för husbilar tagit fart tack vare ändringar i skattereglerna som trädde i kraft den 1 februari, rapporterar Dagens Industri. Den tidigare förhöjda fordonsskatten för husbilar avskaffades, vilket lett till att ägandekostnaderna minskat med i genomsnitt 5 000–6 000 kronor per år när fordonet är påställt en tredjedel av året.
Skatteändringar och marknadstrender
Förändringen av skattereglerna har haft stor inverkan på husbilsmarknaden. Kabes vd Alf Ekström säger till Di att det tidigare skattetrycket varit en belastning för branschen. Nu när skatten är borta, ser företaget en positiv trend som liknar den på andra europeiska marknader.
Malusdelen har legat som en ok över oss. Nu känns det som proppen ur. Vi är tillbaka på normala nivåer i en relativt bra konjunktur
Per Nilsson, Husvagn- och husbilsbranschens riksförbund till Dagens Industri.
Försäljningen av husbilar har skjutit i höjden medan försäljningen av husvagnar har minskat med 14 procent. Kabegruppen, som dominerar marknaden, ser potential i ökningen och deras produkter i låg- och mellanprissegmentet visar starka resultat. Samtidigt upplever återförsäljare som Forsbergs Fritidscenter en ökning i efterfrågan på både billigare och lyxigare husbilar.
Demografiska förändringar i kundbasen
En anmärkningsvärd förändring är den växande populäriteten hos yngre familjer och individer under 55 år. Tidigare har husbilar främst varit populära hos äldre par. Jonas Karlsson, vd på Forsbergs Fritidscenter, påpekar att nya kundgrupper nu använder husbilar för att kombinera resor med aktiviteter som cykling och skidåkning.
På campingplatser som First Camp Edsvik i Grebbestad märker man av denna trend. Enligt destinationschef Josefine Vogler har antalet husbilar ökat och lockar nu både medelålders par och barnfamiljer. Denna diversifiering i kundbasen pekar på en förändrad bild av husbilsanvändning i Sverige.