Huggsexa om mediejätte – storaffär väntar

Flera ledande aktörer inom underhållningsbranschen visar intresse för att förvärva delar av eller hela Warner Bros Discovery. Inför en förestående tidsfrist förbereds nu bud från bolag som Netflix, Paramount och Comcast. Processen väntas få betydelse för marknadens framtida struktur.
- Netflix, Paramount och Comcast överväger bud på Warner Bros Discovery.
- Warner planerar att dela upp bolaget i två separata enheter.
- Tidsfristen för budgivning är satt till 20 november.
Enligt The Wall Street Journal har Warner Bros Discovery väckt intresse från flera stora mediebolag inför den kommande budgivningen. Bland de aktuella aktörerna finns Netflix, Paramount och Comcast, som alla ser potentiella möjligheter i bolagets tillgångar.
Paramount vill köpa hela bolaget
Paramount har enligt uppgifter redan lämnat in flera bud på hela Warner Bros Discovery, även om dessa inte varit önskade av säljaren. Bolaget fokuserar på att förvärva hela verksamheten snarare än enskilda delar.
Comcast och Netflix uppges å andra sidan främst vara intresserade av att ta över Warner Bros Discoverys film- och tv-studios samt streamingtjänsten HBO Max. Kabelnätverksdelen har däremot låg prioritet för dessa aktörer.
Paramount är intresserade av att köpa upp hela bolaget, och har enligt källorna lagt flera oönskade bud.
The Wall Street Journal
Warner Bros Discovery har samtidigt gått vidare med planer på att dela upp verksamheten i två separata företag. Den ena delen ska omfatta kabelnätverksamheten och den andra ska bestå av film- och tv-studios samt streamingverksamheten.
Tidsplan och strategiska konsekvenser
Tidsfristen för att lämna bud är satt till den 20 november. Bolaget siktar på att slutföra processen med att hitta en köpare innan årsskiftet.
En eventuell affär kan innebära förändringar för marknadslandskapet inom streaming och underhållning, då flera tunga aktörer nu ser över sina strategier. Warner Bros Discovery har varit föremål för spekulationer om uppdelning och försäljning sedan tidigare, vilket nu accentueras av det ökade intresset från konkurrenter.
Netflix, som är ett av bolagen i processen, erbjuder tv- och underhållningstjänster globalt och har sitt huvudkontor i Los Gatos, Kalifornien.




