Hur IT-drift kan öka företags omsättning
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Artikel

Hur IT-drift kan öka företags omsättning

Hur IT-drift kan öka företags omsättning

Det är lätt att endast överväga IT-drift som en teknisk grundfunktion, som håller alla system igång. Men det är viktigt att överväga hur dessa IT-lösningar även har många positiva effekter när det kommer till företagets omsättning samt dess lönsamhet. Istället för att ses som en kostnadspost bör IT-drift betraktas som en investering i företagets tillväxt.

Ökad tillgänglighet och minskade driftproblem

IT-drift som fungerar väl, låter system, tjänster och plattformar vara tillgängliga när de behövs. Det kan vara e-handel, digitala tjänster eller t.ex. onlinebokningar.

Ifall du har en restaurang, så kommer onlinebokningar att ge dig mindre administrativt arbete, samt säkert hjälpa fler att hitta och boka besök till din restaurang. Ifall det sker problem med din onlineboknings funktionalitet, kommer det att åtgärdas direkt, och din hemsida hålls i drift.

Snabbare lansering av nya produkter och tjänster

IT-lösningar och Managed Services gör det även ofta enklare att utveckla och lansera nya produkter. När det är en välintegrerad del, blir prototyper, idéer och test enklare att genomföra, och det kommer att göra verksamheten i stort mer effektiv och konkurrenskraftig. Det handla om saker om digitala tjänster, systemfunktioner eller helt enkelt interna förbättringar.

Effektiva försäljnings- och kundsystem

IT-drift ligger till grund för de system som används för försäljning, kundhantering och marknadsföring. När dessa system fungerar som de ska, så blir hela försäjlningscykeln mycket mer effektiv och det friar upp din personal något enormt.

Ett välintegrerat CRM-system kan ge dina säljare tillgång till kunddata direkt, och de kan identifiera affärsmöjligheter på ett ögonblick, samt hantera sina leads.

Lösningarna kan även automatisera kampanjer baserat på kundbeteende, vilket ökar både relevansen men också konverteringsgraden. Ju mer tillförlitlig och snabb IT-driften är, desto mer värde kan dessa affärssystem generera, vilket kommer att påverka omsättningen positivt i slutändan.

Datadrivna beslut som stärker affären

Moderna IT-driftlösningar gör det möjligt att samla, lagra och bearbeta stora mängder data på ett effektivt sätt. Denna data kan sedan användas för att fatta mer välgrundade beslut, optimera resurser och identifiera nya intäktskällor.

När IT-drift hanterar infrastrukturen bakom affärsanalysverktyg, datalager och dashboards, skapar det en oerhört robust grund för dataanalys. Företag kan använda all den informationen för att förstå köpmönster, hitta lönsamma kundsegment eller justera priser dynamiskt.

Dataanalysen kan också hjälpa dig att hitta flaskhalsar i din försälningsprocess, och eliminera dem. Det kommer att göra verksamheten ytterligare effektiv, och en mer kostnadseffektiv verksamhet är mer lönsam.

Förbättrad kundupplevelse

Kundens upplevelse av företagets digitala närvaro är idag ofta avgörande för köpbeslut. Det kan handla om e-handel, kundportal eller en app, IT-driften avgör fortfarande hur snabb, säker och stabil den processen är.

En webbplats som laddar fort, är enkel och navigera, samt är tillgänglig dygnet runt kommer att ge kunder en god bild av verksamheten i helhet, samt underlätta för dem att förbli kunder hos verksamheten i fråga.

Stöd för nya affärsmodeller

Digitaliseringen har också öppnat dörrar för helt nya affärsmodeller. Företag som endast sålt fysiska produkter tidigare kompletterar nu med prenumerationstjänster, digitala upplevelser eller licenser.

Men för att dessa verksamheter ska fungera så bra som möjligt måste IT-driften vara bra nog för det. Den ska kunna hantera återkommande betalningar, åtkomsthantering, digital distribution och integrering med externa system. När denna drift fungerar friktionsfritt skapas förutsättningar för att expandera affären i nya riktningar, med nya intäktsflöden som följd. För många företag är det just IT-driften som möjliggör transformation från traditionell försäljning till en digitalt skalbar modell.

Kostnadsoptimering frigör resurser

Alla dessa lösningar förbättrar verksamhetens kostnadsoptimering, eftersom att en välplanerad IT-drift minskar onödiga kostnader.

Verksamheten sparar på resurser och tid genom att låta många processer automatiseras, så att personalen slipper att göra saker och ting manuellt.

Saker som det frigör kapital för företaget och de pengarna kan i sin tur investeras i försäljning, produktutveckling eller marknadsföring istället.

Ökat förtroende hos kunder

Cybersäkerhet blir mer och mer viktigt, så är IT-driften det också för både kunder och samarbetspartners. När företag kan både visa och demonstrera att deras tekniska miljö är både säker och stabil, uppfattas de som pålitliga aktörer, och det kommer också att bidra till lönsamheten positivt.

Samarbetspartners vill vara säkra på att deras system inte utsätts för risker när de samarbetar med ett företag. Kunder vill även känna sig trygga och säkra över hur deras data hanteras. En välfungerande IT-drift med tydliga rutiner, hög säkerhetsstandard och efterlevnad av regelverk, ger en stabil grund för långsiktiga relationer som i sin tur kan leda till ökad försäljning, bättre samarbeten och starkare lojalitet.

IT-driften kan även hjälpa dig att följa alla GDPR-riktlinjer, vilket också ökar kundernas förtroende i verksamheten.

Slutsats

Sammanfattningsvis så är IT-drift inte bara en teknisk nödvändighet, utan det är ett verktyg för tillväxt. Genom en välbyggd IT-miljö som tillåter snabb utveckling, datadriven analys, starka kundupplevelser, kan verksamheter påverka sin omsättning omedelbart. När dessa system fungerar som de ska, frigör du mängder av tid, minsker risker, samt sparar resurser och pengar. Därför är det viktigt att som företag betrakta IT-lösningar som en strategisk investering, inte bara något som håller systemen igång.

Nyhetsbrev