Ikea gör gemensam sak med elektronikkedja – vill nå ut till nya kunder

Svenska Ikea tar ett nytt steg för att bredda sin närvaro på den amerikanska marknaden. Genom ett samarbete med Best Buy testas nu försäljning av kökslösningar i utvalda butiker, med målet att nå fler kunder.
- Ikea utökar sin distribution via Best Buy i Florida och Texas.
- Satsningen ska öka tillgängligheten för nya kundgrupper.
- Initiativet är en del av Ikeas bredare strategi för digital och fysisk expansion.
Enligt Financial Times kommer Ikea att erbjuda sina kökslösningar hos den amerikanska hemelektronikkedjan Best Buy, initialt i butiker i Florida och Texas. Satsningen syftar till att öka tillgängligheten till Ikeas produkter, särskilt då företagets egna varuhus ofta är placerade utanför stadskärnorna.
Strategiskt samarbete för ökad kundnärvaro
Genom att samarbeta med Best Buy hoppas Ikea kunna nå ut till nya segment av marknaden. Företaget ser samarbetet som en möjlighet att bli mer tillgängligt för kunder som annars inte besöker Ikeas egna varuhus.
Satsningen är en del av Ikeas långsiktiga arbete med att anpassa sig till förändrade köpvanor och digitalisering inom detaljhandeln. Bolaget har tidigare prövat liknande samarbeten på andra marknader.
Ikeas förhoppning är att genom detta upplägg kunna nå ut till nya kundgrupper.
Financial Times
Genom samarbetet med Best Buy får Ikea en möjlighet att testa nya försäljningskanaler och möta kunder där de redan befinner sig. Det ligger i linje med företagets ambition att kombinera fysiska och digitala kanaler för att stärka sin position.
Internationell expansion via e-handel
Parallellt med den amerikanska satsningen har Ikea nyligen inlett försäljning på den kinesiska e-handelsplattformen JD.com. Bolaget har sedan fem år tillbaka även samarbete med Tmall, en annan ledande aktör inom kinesisk e-handel.
Dessa initiativ visar på Ikeas bredare strategi att utveckla nya distributionsvägar internationellt, både online och i samarbete med etablerade detaljhandelskedjor.