Ingrosso vill slippa vite – lovar bättring

En rad reklaminlägg från kända svenska influerare har varit otydligt märkta, enligt Konsumentverket. Nu lovar bland andra Bianca Ingrosso att se över rutinerna. Därmed hoppas hon slippa hotet om vite.
Reklaminlägg från influerare i sociala medier måste vara tydligt märkta som just reklam. Men ofta är märkningen inte tillräckligt tydlig anser Konsumentverket, som öppnat ett 50-tal tillsynsärenden för att komma till rätta med problemen.
Nu svarar en rad influerare, med löften om ändrade rutiner.
Enligt myndigheten har exempelvis Bianca Ingrosso inte varit tillräcklig tydlig med att markera vissa inlägg som reklam.
Bianca Ingrosso hoppas dock att Konsumentverket kan tänka sig att avstå från att väcka talan om utdömande av vite, uppger hennes ombud i ett svar till Konsumentverket.
I stället vill hon få chansen att säkerställa att det alltid finns en tydlig reklammarkering när hon marknadsför de båda aktuella bolagen – Caia Cosmetics och matvarumärket Mino – som hon är delägare i.
Jocke & Jonna svarar efter liknande kritik mot ett inlägg på Jonna Lundells Instagramkonto att de i framtida inlägg kommer att använda ordet "reklam" i stället för formuleringen "i samarbete med".
Samtidigt uppger humortrion JLC – Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman – i sina svar till myndigheten att deras dryckesbolag Joluca påbörjat en åtgärdsplan för att se till att både gamla och nya inlägg reklammärks på ett tydligt och korrekt sätt.
Källa: Jens Bornemann/TT