Artikeln är ett annonssamarbete

Sista

Sista chansen att teckna i hyllad dryckestillverkare – Färsk analys ser 100% potential

Allt började med en galen vision om att fånga den arktiska naturen på flaska. Finska Arctic Blue Beverages är nu, ungefär 5 år senare, en internationellt prisbelönt dryckestillverkare med tydliga mål i sikte; att göra världens bästa ginprodukter av rena nordiska råvaror samt bli den ledande nordiska dryckestillverkaren inom craft beverages. Man är en god bit på vägen och nu står man redo att skala upp, med primärt fokus på fortsatt expansion och ökande marknadsandelar – vilket ska ske på såväl nuvarande som nya geografiska marknader.

Mot bakgrund av ovan ämnar Arctic Blue Beverages nu att ta in tillväxtkapital samt möjliggöra en ägarspridning inför en planerad börsnotering på Nasdaq First North Growth Market.


”Vår prisbelönta Arctic Blue Gin föddes ur en vision om att skapa världens bästa gin, och samma ambition ekar i alla våra unika produkter. Vi bara älskar det vi gör,” berättar VD:n, Valtteri Eroma på Arctic Blue Beverages.

Prisbelönt premiumposition på en växande mångmiljardmarknad

Värdet av den globala ginmarknaden uppgick under 2021 till 14,5 miljarder USD och förväntas nå 20,16 miljarder USD år 2028. Marknaden är, och förväntas bli, ännu mer fragmenterad – där en betydande drivfaktor är det ökande intresset för det snabbast växande premiumsegmentet.

Inom detta segment tar nordiska producenter snabbt marknadsandelar, inte minst inom Asien-Oceanien-regionen som estimeras uppvisa den största tillväxten rent geografiskt. Under 2019 var gin som kategori det näst snabbast växande segmentet på hela den globala spritmarknaden – endast alkoholfria spritalternativ uppvisade en högre tillväxt!


Ett axplock av de många utmärkelser som Arctic Blue Beverages har erhållit för sina drycker.

Arctic Blue Beverages, prisbelönta för sina produkter i internationellt ansedda tävlingar, har primärt riktat in sig på premiumsegmentet för sina drycker.

Bolagets drycksmästare, Master Distiller Asko Ryynänen, ägnade mer än ett år åt att testa 400 olika recept för att uppfylla bolagets smakvision. Till slut, på det 400:e försöket, föll saker på plats – och Arctic Blue Gin föddes”, fortsätter Valtteri.

First-mover på nytt och växande marknadssegment

Utöver sina ginprodukter, har bolaget även valt att rikta in sig på andra snabbväxande dryckessegment, såsom tonic samt olika former av likörprodukter – där man inte minst ser framväxande trender inom alkoholhaltiga veganska, havrebaserade produkter.

2021 lanserade bolaget ett vegansk alternativ till gräddlikör, Arctic Blue Oat. Likören är världens första ginbaserade havrelikör. Havrebaserade likörer är fortfarande en relativt outforskad marknad med fåtal tillgängliga produkter och en lyckad positionering nu kan i framtiden innebära ansenliga intäkter. Utöver likören kommer Arctic Blue Beverages även att lansera färdigblandade lågalkoholhaltiga ”oat”-drycker.

Omfattande geografisk expansion i sikte

Med hjälp av kapitalinjektionen planerar Arctic Blue Beverages att under 2022 fortsätta sin geografiska expansion med inträde på nya marknader såsom Australien, Storbritannien och Frankrike. Parallellt kommer man att fokusera på att öka försäljningen i nuvarande marknader såsom Norden, Japan såväl som den globala resehandeln och e-handel.

Under 2023-2024 planerar man för ytterligare expansion och där inte minst ett inträde i USA – en marknad som bedöms vara särskilt intressant.

Färsk analys ser 100% potential i sitt basscenario

"Arctic Blue Beverages har redan flera pusselbitar på plats för att möjliggöra en framgångsrik expansion, bland annat har bolaget ett etablerat globalt distributionsnätverk samt en bred och innovativ produktportfölj, vilket förväntas underlätta expansionen. Genom en stark prognostiserad tillväxt, estimeras en nettoomsättning om cirka 17 miljoner kronor år 2022, och med en tillämpad P/S-multipel om 7,5x, härleds ett potentiellt nuvärde per aktie om 7,5 kronor i ett basscenario", skriver analyshuset.

Läs hela analysen.

Erbjudandet i sammandrag

  • Teckningsperiod: 20 april – 4 maj 2022
  • Teckningskurs per unit: 15 SEK (en Unit innehåller 3 aktier och 2 vederlagsfria teckningsoptioner av serie TO1 och 2 vederlagsfria teckningsoptioner av serie TO2)
  • Värdering pre-money: 57,6 MSEK
  • Emissionsbelopp: 28 MSEK
  • Teckningsåtagande: 60 procent av Erbjudandet, motsvarande 16,8 MSEK omfattas av teckningsåtaganden.
  • Lock-up: 100 procent av aktier före Erbjudandet omfattas av lock-up på en period om 12 månader. Styrelse och ledning har ingått lock-up-avtal om 100 procent av aktierna på en 12-månaders period fr.o.m. IPO. Övriga aktieägare har ingått lock-up på befintligt innehav under en 12-månaders period.
  • Planerad första handelsdag: 12 maj 2022 på Nasdaq First North Growth Market
Teckna via Nordnet Teckna via Avanza Teckna via BankID Prospekt Teaser Läs mer på bolagets hemsida


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Nyheter om Arctic Blue Beverages

Läses av andra just nu

Om aktien Arctic Blue Beverages

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt