Kinas bilindustri anklagas för att blåsa upp försäljningssiffror

En granskning av Kinas bilindustri visar på en omfattande statligt stödd gråmarknad för bilförsäljning. Uppgifter pekar på att nya bilar registreras som begagnade för att öka försäljningssiffrorna. Nu börjar flera marknader reagera.
- Granskning av Kinas bilindustri avslöjar uppblåsta siffror.
- Nya bilar registreras som begagnade för export.
- Marknader överväger förbud mot "zero-milage"-bilar.
En granskning av Reuters har avslöjat att Kinas bilindustri, med stöd av staten, i flera år har blåst upp försäljningssiffror genom att registrera nya bilar direkt från fabriken som begagnade. Bilarna exporteras sedan, ofta till Mellanöstern och Centralasien. Enligt Finwire rapporteras det att denna metod kan vara ett resultat av ett långvarigt priskrig inom sektorn.
Uppblåsta försäljningssiffror genom gråmarknad
Reuters granskning avslöjar att biltillverkare i Kina har använt en gråmarknad för att registrera nya fordon som begagnade direkt från fabriken. Denna metod gör det möjligt att sälja bilar som annars skulle vara svårsålda på hemmamarknaden.
En bedömare menar att det är resultatet av ett nästan fyraårigt priskrig som gjort bolagen desperata efter att visa på all typ av försäljning.
Finwire
Xpengs försäljningsstrategi ifrågasätts
Inhemska elbilstillverkaren Xpeng har uppgett att de inte använder sig av denna gråmarknad. Istället skeppar de fordon som "zero-milage"-bilar, en metod som nu ifrågasätts av flera marknader som överväger att förbjuda importen av dessa bilar.
Xpeng, grundat 2015 med huvudkontor i Kina, är en tillverkare av elfordon, inklusive SUV:ar och sportbilar. Företaget betonar att dess exportmetoder är transparenta, men regleringar kan komma att påverka deras försäljningsstrategi framöver.