Labubu-hajpen gör grundaren till en av Kinas rikaste – men historien visar varningsflaggor
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Labubu-hajpen gör grundaren till en av Kinas rikaste – men historien visar varningsflaggor

Labubu-hajpen gör grundaren till en av Kinas rikaste – men historien visar varningsflaggor

En ny våg av samlarprodukter har tagit fart på marknaden och fått investerare att vända blickarna mot Pop Mart. Samtidigt väcks frågor om hur hållbar hajpen egentligen är och om historien håller på att upprepa sig.

  • Pop Mart har stigit kraftigt på Hongkongbörsen tack vare Labubu-dockorna.
  • Historiska exempel visar att liknande hajper ofta är kortlivade.
  • Analytiker är delade kring bolagets framtida tillväxt och risker.

Enligt Dagens industri har Pop Mart, som står bakom Labubu-dockorna, snabbt blivit en av de mest uppmärksammade aktörerna på den globala leksaksmarknaden. Bolaget har ökat sitt börsvärde med cirka 1 600 procent på Hongkongbörsen sedan början av 2024.

Sociala medier och kändisar driver efterfrågan

Labubu-dockorna har blivit populära genom exponering hos kändisar som Lisa från Blackpink, Rihanna och Kim Kardashian. Detta har lett till ökad försäljning och långa köer i butiker.

Konceptet bygger på så kallade ”blind boxes”, där köparen inte vet vilken figur som finns i förpackningen förrän den öppnas. Det har skapat ett samlarbeteende och ökat antalet köp per kund.

Historiska paralleller till tidigare hajper

Pop Marts framgångar påminner om tidigare produkttrender som Cabbage Patch Kids, Beanie Babies och Crocs. Dessa produkter har ofta följts av kraftiga försäljningsfall och ibland även börsnedgångar.

Under 1980-talet toppade försäljningen av Cabbage Patch Kids på 600 miljoner dollar, för att året efter den stora börskraschen 1987 falla till 125 miljoner dollar. Liknande utveckling sågs för Beanie Babies under IT-bubblan och för Crocs kring finanskrisen 2008–2009.

Det går också att hitta flera exempel på hajpade produkter vars försäljning sedan kollapsar i samband med en större börskrasch. Kanske är det bara en slump, kanske ligger förklaringen i att den eufori och optimism som ofta präglar börsen innan en krasch får oss att agera irrationellt.

Dagens industri.

Flera analytiker pekar på att fenomenet ”fear of missing out”, FOMO, är en viktig drivkraft bakom dessa hajper. Samtidigt är optimismen kring nya produkter och aktier ofta stor före eventuella nedgångar.

Pop Mart rapporterade mer än dubblerad försäljning och vinst under fjolåret. Första halvåret 2024 ökade vinsten med 400 procent. Dock varnar vissa bedömare för att tillväxten kan bromsa in framöver.

Bolagets aktie handlas till cirka 30 gånger den förväntade vinsten, vilket är betydligt högre än exempelvis Mattel. Analytikerna är övervägande positiva, men det finns risker om hajpen skulle avta och beroendet av enskilda produkter kvarstår.

Nyhetsbrev