Lego: Vägen från skuldsatt och konkurshotad till miljardmaskin

En djup ekonomisk kris hotade att slå ut den danska leksakstillverkaren Lego i början av 2000-talet. Genom omfattande förändringar lyckades bolaget återhämta sig och har i dag en ledande position i branschen.
I början av 2000-talet befann sig Lego i en av företagets största ekonomiska kriser. Trots allvarliga förluster och vikande försäljning lyckades bolaget genomföra en av näringslivets mest uppmärksammade omställningar.
Krisen kulminerade
År 2003 rapporterade Lego kraftigt minskade intäkter och betydande förluster. Företaget förlorade 1 miljon dollar per dag med en skuld på 800 miljoner dollar och stod inför risken att tvingas avveckla hela verksamheten efter decennier som en central aktör på leksaksmarknaden.
Bakgrunden till krisen var bland annat ett snabbt växande sortiment och ökade produktionskostnader. I sin strävan att hitta nya intäktskällor hade Lego lanserat flera produkter som hamnade utanför kärnverksamheten och tog inte emot väl.
De ökade kostnaderna, i kombination med sjunkande försäljning, ledde till stora ekonomiska svårigheter. Leksaksmarknaden förändrades dessutom snabbt med ökad konkurrens från digitala produkter och andra aktörer.

Stora förändringar och nytt fokus
Lego inledde en genomgripande översyn av verksamheten. Bolaget valde att minska sitt produktsortiment och återgå till företagets ursprungliga idé: att erbjuda byggklossar som stimulerar kreativitet och fantasi.
Bolaget identifierade vilka produkter som fungerade bäst och valde att avsluta utvecklingen av mindre lönsamma linjer. Satsningen på de klassiska plastklossarna blev åter central för Legos strategi.
Företaget arbetade även med att effektivisera produktionen och skära ned på onödiga kostnader. Den nya inriktningen innebar att resurser styrdes mot de områden där Lego hade starkast varumärke och efterfrågan.
Nya samarbeten med kända varumärken
Efter att ha stabiliserat verksamheten valde Lego att satsa på partnerskap med kända varumärken, bland annat Star Wars, Harry Potter och Marvel. Dessa samarbeten ledde till nya produktlinjer med stor kommersiell framgång.
Genom att knyta an till populärkulturella fenomen nådde Lego ut till nya målgrupper och ökade försäljningen globalt. Företaget lanserade även digitala produkter som videospel, vilket breddade utbudet och stärkte närvaron på nya marknader.
Satsningen på film blev ytterligare ett steg i företagets expansion. Lego-filmerna, som snabbt blev framgångsrika internationellt, bidrog till att stärka företagets varumärke och öka intäkterna.

Stark ekonomisk återhämtning och global marknadsledare
Legos återhämtning används i dag som ett exempel på en lyckad företagsomställning. Efter den djupa krisen i början av 2000-talet har Lego inte bara återhämtat sig utan företaget är nu en av världens största och mest lönsamma leksakstillverkare.
Under 2024 nådde Lego en rekordhög årsomsättning på 74,3 miljarder danska kronor, vilket motsvarar drygt 10 miljarder USD, en ökning med cirka 13 % jämfört med året innan. Rörelseresultatet uppgick till 18,7 miljarder DKK och nettovinsten till 13,8 miljarder DKK – väldigt starka siffror i leksaksbranschen.
Den positiva trenden fortsatte in i 2025. Under det första halvåret ökade Lego sin omsättning med ytterligare omkring 12 % till rekordhöga 34,6 miljarder DKK, samtidigt som både rörelseresultat och nettovinst växte jämfört med motsvarande period föregående år.
Denna utveckling visar hur Lego har lyckats kombinera tradition och innovation: genom att hålla fast vid kärnprodukten samtidigt som man växer globalt och investerar i nya satsningar – från populära produktserier till digitala strategier.
I dag är Lego en av världens största leksakstillverkare och har en stabil position på den globala marknaden. Företagets strategi att kombinera traditionella produkter med innovation och partnerskap har varit avgörande för framgången.
Legos utveckling visar hur en tydlig omställning och anpassning till marknadens krav kan leda till återhämtning även efter djupa ekonomiska problem.


