Livsmedelsjätten delas upp – Affärsvärlden ger neutralt råd för aktien

En stor amerikansk livsmedelskoncern planerar att dela upp verksamheten i två separata börsnoterade bolag. Beskedet väcker frågor om framtida tillväxt och strategisk inriktning, enligt en aktuell analys. Investerares intresse riktas nu mot hur detta kan påverka bolagets utveckling framöver.
- Kraft Heinz avser dela upp bolaget i två enheter under 2026.
- Affärsvärlden ger ett neutralt råd kring aktien inför förändringen.
- Bolagets framtida utveckling bedöms bero på operationella förbättringar.
Kraft Heinz, en ledande aktör inom livsmedelsindustrin, har offentliggjort planer på att genomföra en uppdelning av verksamheten till två börsnoterade bolag. Detta framgår av en analys publicerad av Affärsvärlden och återgiven av Finwire.
Två nya bolag under arbetsnamn
Den planerade uppdelningen innebär att Kraft Heinz kommer att delas upp i två separata företag med arbetsnamnen Global Taste Elevation Co och North American Grocery Co. De slutgiltiga namnen ska enligt uppgift presenteras vid ett senare tillfälle.
Genomförandet av uppdelningen är planerat till andra halvåret 2026. Syftet uppges vara att ge de två enheterna bättre förutsättningar för tillväxt och effektivisering.
Neutralt synsätt på aktien inför förändring
Affärsvärlden väljer att inta en neutral hållning till Kraft Heinz-aktien inför uppdelningen. Analysen pekar på att de långsiktiga utsikterna i första hand avgörs av bolagets förmåga till operationella förbättringar.
På längre sikt är det operationella förbättringar som behövs för att lyfta Kraft Heinz, och dess två blivande börsbolag. Vi får se om uppdelningen av företaget räcker för att åstadkomma det. Vi är neutrala till aktien
Affärsvärlden
Kraft Heinz är ett globalt företag med verksamhet inom flera segment av livsmedelsindustrin. Bolagets produktportfölj omfattar bland annat kryddor, ost, såser, färdigrätter och kaffe. Några av de mest kända varumärkena är Heinz, Kraft och Oscar Mayer.
Företaget bildades 2015 genom en sammanslagning av Kraft Foods Group och Heinz och har idag närvaro i Nordamerika samt på marknader i Asien, Mellanöstern och Afrika.