Lyxbilsjättens vd kritisk till handelsavtalet med USA

Adrian Hallmark, vd för Aston Martin, uttrycker oro över effekterna av det nya handelsavtalet mellan Storbritannien och USA. Avtalet kan enligt Hallmark ge orättvisa fördelar till större biltillverkare, vilket skapar utmaningar för mindre aktörer.
- Handelsavtalet mellan Storbritannien och USA sänker tullar för brittiska bilar.
- Kvot på 100 000 bilar per år, först till kvarn-princip gäller.
- Aston Martin riskerar att missgynnas i konkurrensen med större biltillverkare.
Enligt Finwire har tullarna för brittiska bilar som importeras till USA sänkts från 27,5 procent till 10 procent. Dock gäller denna sänkning endast för de första 100 000 bilarna per år, eller 25 000 bilar per kvartal.
Först till kvarn-principen skapar osäkerhet
Det nya avtalet använder sig av en först till kvarn-princip för att tilldela kvoter. Detta kan tvinga biltillverkare att snabbt skeppa sina fordon till USA för att dra nytta av de sänkta tullarna. Denna situation skapar en osäkerhet för mindre tillverkare.
Det har också nyligen bekräftats att denna kvot kommer att tilldelas enligt principen först till kvarn, vilket innebär att biltillverkarna kan tvingas tävla om att få ut sina fordon ur fabrikerna och ombord på fartyg så snabbt som möjligt.
Adrian Hallmark, Aston Martin
Konkurrensfördel för större tillverkare
Aston Martins vd, Adrian Hallmark, har uttryckt oro över att avtalet gynnar större biltillverkare som Jaguar Land Rover, som ägs av Tata Motors. Medan Jaguar Land Rover skeppade över 120 000 bilar till Nordamerika förra året, exporterade Aston Martin endast cirka 2 000 bilar.
Handelsavtalet kan därmed ge en oproportionerlig fördel till större aktörer, vilket kan skada konkurrensen för mindre tillverkare som Aston Martin.