Mjukvarubolaget tar steget över Atlanten – expanderar till USA
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Mjukvarubolaget tar steget över Atlanten – expanderar till USA

Mjukvarubolaget tar steget över Atlanten – expanderar till USA

Mjukvarubolaget Oneflow tar ett strategiskt kliv genom att etablera en närvaro i Nordamerika. Genom ett nytt partnerskap med entreprenörer siktar företaget på att stärka sin internationella position inom avtalsautomatisering.

  • Oneflow bildar nytt bolag i Nordamerika med 20% ägarandel.
  • Entreprenörerna Appelstål och Nilsson investerar 15 miljoner kronor.
  • Företaget har en option att bli helägare inom tre år.

Det svenska mjukvarubolaget Oneflow expanderar till Nordamerika genom ett nytt partnerskap, rapporterar Finwire. Företaget bildar Oneflow North America tillsammans med entreprenörerna Lars Appelstål och Bengt Nilsson. Oneflow blir minoritetsägare med 20 procent, medan Appelstål och Nilsson investerar cirka 15 miljoner kronor och kontrollerar 30 procent vardera i det nya bolaget.

Strategiskt steg för global tillväxt

Oneflow har redan en kundbas i USA och ser den nordamerikanska expansionen som en möjlighet att påskynda sina globala ambitioner. Företaget, som grundades 2012 och har sitt huvudkontor i Stockholm, erbjuder digitala lösningar för avtalshantering, med fokus på SaaS-modellen.

Vi har redan många kunder i USA, och den här regionala expansionen gör det möjligt för oss att påskynda våra ambitioner att bli en global leverantör inom avtalsautomatisering

Anders Hamnes, vd och grundare av Oneflow

Framtida ägarplaner

Oneflow har även en option att inom tre år köpa ut de övriga delägarna i Oneflow North America, vilket skulle ge dem full kontroll över bolaget. Detta strategiska drag kan ses som ett led i företagets långsiktiga plan att stärka sin närvaro på den globala marknaden.

Med en affärsmodell som bygger på prenumerationstjänster anpassade efter kunders behov, har Oneflow vuxit från sina nordiska rötter till att nå en internationell publik. Den aktuella expansionen markerar en ny fas i företagets utveckling, där de nu siktar på att bli en ledande aktör inom sitt område även utanför Europa.

Nyhetsbrev