Nätbanken breddar sig – går in på mobilmarknaden
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Nätbanken breddar sig – går in på mobilmarknaden

Nätbanken breddar sig – går in på mobilmarknaden

En ledande brittisk internetbank undersöker möjligheterna att bredda sin verksamhet. Nya satsningar inom mobiltelefoni kan förändra konkurrensen och utmana etablerade aktörer på marknaden.

  • Monzo planerar att lansera mobiltjänster i Storbritannien.
  • Företaget överväger digitala simkort och abonnemang.
  • Monzo är en av tre fintechbolag som vill in på mobilmarknaden.

Enligt Financial Times utreder internetbanken Monzo möjligheten att lansera egna mobiltjänster i Storbritannien. Bankens överväganden befinner sig i ett tidigt stadium och innefattar bland annat digitala simkort och månatliga abonnemang för sina användare.

Stora kundvolymer ger nya möjligheter

Monzo har idag omkring 13 miljoner kunder på den brittiska marknaden. Genom att utöka sitt erbjudande till att omfatta mobiltjänster ser bolaget ut att försöka skapa nya intäktskällor och stärka sin position inom fintech-sektorn.

Banken är därmed den tredje aktören inom fintech i Storbritannien som riktar sig mot mobilsektorn för att bredda sitt utbud. Detta ses som ett sätt att möta växande konkurrens och förändringar i kundernas beteende.

Bolagets planer ska vara i ett tidigt skede, och innefattar bland annat lansering av ett eget digitalt simkort och månatliga abonnemang.

Financial Times

Fintechbolag söker nya intäktsströmmar

Genom att expandera till mobilsektorn hoppas Monzo kunna nå nya kundsegment och skapa ytterligare mervärde för sina användare. Samtidigt innebär satsningen att banken ger sig in på en konkurrensutsatt marknad med etablerade aktörer.

Fler fintechföretag har på senare tid börjat se möjligheter inom mobiltelefoni för att diversifiera sina intäkter och utveckla sina affärsmodeller. Monzos satsning är ett tecken på denna utveckling i branschen.

Nyhetsbrev