Nu laddas elbilen lika snabbt som en bensinbil tankas

Den kinesiska fordonstillverkaren BYD planerar att bygga ett omfattande nätverk av ultrasnabbladdare i Europa. Med ny teknik kan elbilar laddas på fem minuter, vilket kan påverka hela marknaden.
BYD har offentliggjort planer på att etablera ett europeiskt laddningsnätverk baserat på företagets nya Flash Charging-system, enligt Alltomelbil.
Storsatsning på laddinfrastruktur i Europa
BYD har inlett arbetet med att bygga en ny organisation för att leda utbyggnaden av laddningsnätverket.
Huvudkontoret för den europeiska verksamheten kommer att ligga i Nederländerna. Samtidigt pågår rekrytering till lokala tjänster i 19 länder, bland annat Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Frankrike och Italien.
Planen är att samarbeta med lokala aktörer för att snabbt bygga ut laddare vid strategiska platser, till exempel hos BYD:s återförsäljare.
Tekniken gör det möjligt att ladda elbilar med upp till 1000 kW, en effekt som vida överstiger dagens standard.
Det här kommer att förändra spelreglerna och öka konsumenternas förtroende för elbilar.
Stella Li, vice-VD för BYD vid ett framträdande i våras.
Laddningsnätverket blir tillgängligt för alla bilmärken, men endast BYD:s egna fordon med nya Super e-Platform får tillgång till de allra högsta effekterna.
Teknologiska framsteg möjliggör fem minuters laddning
BYD:s nya bilar, bland annat Han L och Tang L, är utrustade med en 1000-volts elektrisk arkitektur, enligt InsideEVs.
Det är högre än vad västerländska tillverkare i dag erbjuder och systemet kombinerar batteriteknik, laddare och fordonets elektronik för att uppnå den höga effekten.
Bilarna är utrustade med en 83 kWh LFP-batteri och finns i både enkel- och fyrhjulsdrivna versioner. Flera komponenter har utvecklats speciellt för denna plattform, bland annat motor, styrsystem och värmehantering.
Lika snabbt som att tanka
Enligt tester i Kina kan bilar baserade på Super e-Platform laddas från cirka 5 till 50 procent på under fyra minuter vid en megawattladdare.
En full laddning till 60 procent tar omkring fem minuter. Det innebär att fordonen kan laddas för upp till 400 kilometers körning på samma tid som en tankning av bensinbil.
Tekniken använder bland annat dubbla laddportar för snabbare laddning, men vid de högsta effekterna krävs endast en port.
Lansering i Europa
BYD planerar att introducera elbilar som kan dra nytta av ultrasnabbladdningen på den europeiska marknaden med start 2026, enligt Carup.
Dessa fordon bygger på Super e-Platform och blir de första som kan utnyttja hela nätverkets kapacitet.
Utöver laddningstekniken erbjuds avancerade förarassistanssystem och mjukvara i de nya modellerna.
Tekniken har redan fått uppmärksamhet i Kina, där konkurrenter nu försöker matcha BYD:s nivåer för laddhastighet.
Förändrad syn på elbilar
Enligt InsideEVs kan utvecklingen påverka synen på elbilar även bland traditionella skeptiker.
Om laddningstiden kan minskas till fem minuter kan eldrift bli ett mer attraktivt alternativ för många bilister.
Om BYD:s satsning på ultrasnabbladdning får genomslag i Europa kan det förändra konkurrenssituationen och påskynda omställningen till eldrivna fordon på flera marknader.


