Nvidia-rivalen ändrar kurs – här vill nye vd:n satsa
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Nvidia-rivalen ändrar kurs – här vill nye vd:n satsa

Nvidia-rivalen ändrar kurs – här vill nye vd:n satsa

Intel står inför en potentiell strategiförändring under ledning av vd Lip-Bu Tan. Bolaget överväger att avstå från att marknadsföra viss chiptillverkningsteknik till externa kunder. Detta kan leda till betydande ekonomiska konsekvenser. Fokus kan istället skiftas till nästa generations 14A-teknik

  • Intel överväger att sluta marknadsföra 18A-teknik till externa kunder.
  • Strategiförändringen kan leda till avskrivningar på upp till miljarder dollar.
  • Fokus kan istället skiftas till nästa generations 14A-teknik.

Intels vd Lip-Bu Tan överväger en betydande förändring av bolagets strategi. Det uppger Finwire med hänvisning till Reuters. Bolaget kan komma att avstå från att marknadsföra sin 18A och 18A-P chiptillverkningsteknik till externa kunder. Detta skulle innebära att Intel behöver ta stora avskrivningar, potentiellt upp till miljarder dollar.

Fokus på nästa generations teknik

Sedan Lip-Bu Tan tillträdde som vd har han fokuserat på att snabbt sänka kostnader och återuppliva Intels position på marknaden. En del av denna strategi innebär att ompröva hur företaget hanterar sin chiptillverkningsteknik.

Istället vill han lägga bolagets fokus vid 14A, som är en nästa generations chiptillverkningsprocess där Intel förväntar sig att ha fördelar jämfört med TSMC.

Finwire

Tan anser att den tidigare vd:n Pat Gelsingers satsning på 18A-tekniken har förlorat sin attraktionskraft hos kunder. Han planerar istället att fokusera på 14A, nästa generations teknik där Intel ser potential att ta ledningen över konkurrenter som TSMC.

Intels globala närvaro och historia

Intel Corporation, med huvudkontor i Santa Clara, Kalifornien, grundades 1968. Bolaget har en världsomspännande verksamhet och fokuserar på att leverera mjukvarulösningar inom data- och nätverkskommunikation. Deras kundbas består främst av privata företag och större företagskunder över hela världen.

Nyhetsbrev