Ny bilbluff sprider sig i Sverige - "finns ingen bil att hämta"
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Ny bilbluff sprider sig i Sverige - "finns ingen bil att hämta"

Ny bilbluff sprider sig i Sverige - "finns ingen bil att hämta"

En ny typ av bedrägeri som använder lyxbilar för att locka till sig svenskar har dykt upp. Under förutsättningen att erbjuda en månad med gratis bil, försöker bedragare lura människor. Vi kikar på hur bluffen går till.

  • Bedragarna utger sig för att erbjuda en gratis lyxbil.
  • Annonserna sprids via sociala medier som Instagram.
  • Audi och Volkswagen har tidigare varnat för liknande bedrägerier.

Enligt Carup sprids just nu ett bilbedrägeri i Sverige där bedragare påstår sig erbjuda en månad med en gratis Audi A7. Annonserna som dyker upp på sociala medier, såsom Instagram, hänvisar till en sajt som påstås vara kopplad till en officiell Audi-återförsäljare.

Sajten använder Audis logotyp och utlovar att 100 personer ska få köra bilen gratis, inklusive försäkring och underhåll. Men erbjudandet är ett bedrägeri.

Falska erbjudanden och varningstecken

Bedragarsajten ser trovärdig ut men länkar inte till Audi eller någon auktoriserad återförsäljare. Audi själva har inte något sådant erbjudande, och både de och Volkswagen har tidigare varnat för liknande bluffar. Målet med dessa bedrägerier är ofta att samla in privat information eller kortdata.

Vad som händer om man fyller i enkäten är oklart. Det kan handla om att samla in dina personuppgifter för ett större bedrägeri, lura av dig kortinformation, eller sälja vidare dina svar till oseriösa aktörer. Oavsett syfte är det här ett bedrägeri. Det kommer inte från Audi och det finns ingen bil att hämta.

Carup.

Hur du skyddar dig mot bedrägerier

För att undvika att bli offer för dessa bedrägerier, bör du vara skeptisk till erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna, särskilt de som kräver känslig information.

Kontrollera alltid att erbjudandet kommer från en auktoriserad källa och kontakta företaget direkt för att verifiera dess legitimitet.

Liknande händelser

Ett annat exempel på dessa bedrägerier är när 200 000 Facebook-användare lurades av en blufftävling som utlovade två gratis Audi R8. Bluffen, som spreds via fejkade bilsidor och videor, innehöll skadlig kod som automatiskt genererar likes utan användarens vetskap, rapporterar antivirusföretaget Bitdefender.

Bakom tävlingen dolde sig så kallad like-farming, där bedragare samlar följare för att senare använda sidorna för att sprida virus, bedrägerier eller sälja användardata på svarta marknaden.

Användarna uppmanades att gilla, dela och kommentera vilken färg de ville ha på bilen – med en deadline satt till den 20 november för att skapa stress hos användarna.

Nyhetsbrev