Ny chockerande studie: Avgaserna inte värst – detta är den största utsläppsboven

En ny studie från EIT Urban Mobility visar att slitagepartiklar från vägar, bromsar och däck nu är den främsta källan till partikelföroreningar i städer, överträffande avgaser. Detta indikerar att elektrifiering av bilflottan inte är tillräckligt för att lösa utsläppsproblemen.
- Slitagepartiklar är nu större utsläppskällor än avgaser.
- Elektrifiering ensam räcker inte för att minska utsläppen.
- Samordnade strategier och beteendeförändringar behövs.
Enligt Dagens Nyheter har en ny studie från EU-organet EIT Urban Mobility avslöjat att slitagepartiklar, snarare än avgaser, nu utgör den största källan till partikelföroreningar i urbana miljöer. Studien betonar behovet av en kombination av åtgärder för att effektivt minska utsläppen.
Stora städer drabbas hårdast
I städer som London, Milano och Barcelona står slitage för upp till 78 procent av vägtrafikens totala PM2.5-utsläpp. Dessa partiklar, som är mindre än 2,5 mikrometer i diameter, kan tränga in i lungorna och blodomloppet, vilket utgör en betydande hälsorisk.
Enligt siffror från Naturvårdsverket har partikelutsläppen från just slitage ökat med hela 92 procent mellan 1990 och 2023. Samtidigt har utsläppen från avgaser, i det här fallet från tunga lastbilar, minskat med 96 procent under samma period.
Behov av tekniska och beteendemässiga förändringar
En annan studie presenterades nyligen på International Transport Forum’s årliga toppmöte och även de hade ett tydligt och liknande budskap. Studien menar på att enbart elektrifiering inte är tillräcklig för att hantera problemen. Genom att ersätta bilresor med kollektivtrafik, cykling eller gång kan partikelutsläppen minska avsevärt. Det betonas även vikten av att introducera lågemitterande bromsar och däck.
Det enda som kommer att vara effektivt för att minska denna underskattade form av föroreningar är en samordnad strategi, med reglering, innovation och beteendeförändring. Städer har möjlighet att göra skillnad.
Yoann Le Petit, Thought Leadership Manager på EIT Urban Mobility.
Den kommande Euro 7-standarden, som införs 2026 respektive 2028, kommer för första gången att reglera utsläpp från bromsar och däck. Dessa åtgärder väntas komplettera elektrifieringen och bidra till att minska den totala mängden partikelföroreningar.