Ny forskning avslöjar orsaken till stenskott – "kan vara början på slutet"

Stenskott på svenska bilar har ökat markant de senaste åren och medför stora kostnader för landets bilägare. Nu visar ny forskning att en oväntad faktor kan ligga bakom utvecklingen och utmanar tidigare förklaringar till problemet.
- Stenskott kostar årligen svenska bilägare cirka 1,5 miljarder kronor.
- Ny studie pekar ut felaktigt grusmaterial vid halkbekämpning som orsak.
- Trafikverket väntas skärpa kraven på entreprenörer framöver.
Enligt Carup visar en pågående studie från Trafikverket och forskningsinstitutet RISE att valet av stenmaterial vid halkbekämpning kan vara en bidragande orsak till de många stenskotten i Sverige. Studien är ännu inte publicerad men resultaten har redan väckt uppmärksamhet.
Fel grusmaterial ökar risken för skador
Forskningen indikerar att vassa stenar av fel storlek och kvalitet används vid halkbekämpning på svenska vägar. Detta gör att stenarna lättare fastnar i däcken och kan slungas upp mot vindrutor, vilket leder till fler stenskott.
Sverige har dubbelt så hög frekvens av stenskott jämfört med Norge och Finland. Det innebär att landet sticker ut i Norden när det gäller skadefall på bilrutor.
Ekonomiska och miljömässiga konsekvenser
De ökade skadorna på vindrutor innebär en årlig kostnad på omkring 1,5 miljarder kronor för svenska bilägare. Dessutom har marknaden för bilglas blivit lönsam för riskkapitalbolag som köpt upp många reparationsföretag.
Det finns som sagt fler faktorer till att stenskotten blivit fler. Men den här forskningsstudien skulle kunna vara början på slutet av ett kostsamt och ohållbart samhällsproblem. Vi uppmuntrar alla som har ansvar för halkbekämpning att följa resultatet av denna studie och att köpa rätt sorts sten.
Jakob Sidenwall, presschef på M Sverige.
Trafikverket planerar nu att skärpa kraven på entreprenörer som ansvarar för halkbekämpning genom att ställa högre krav på val av stenmaterial. Kommunerna uppmanas att följa utvecklingen och vidta liknande åtgärder.
Tidigare har man förklarat ökningen av stenskott med förändringar i bilars konstruktion och materialval, men forskningsresultaten visar nu att valet av halkbekämpningsmaterial är en avgörande faktor.