Ny rapport: AI blir avgörande för bankernas framtida konkurrenskraft

Nordiska banker står inför ökade krav på teknisk innovation, enligt en ny rapport. Artificiell intelligens pekas ut som en avgörande faktor för framtida konkurrenskraft och lönsamhet.
En färsk undersökning från Visa belyser hur banker i Norden hanterar övergången till AI-drivna tjänster. Rapporten, som inkluderar analys av 44 banker, visar att både etablerade aktörer och neobanker står inför liknande utmaningar och möjligheter när det gäller AI.
AI ger störst effekt inom kundservice
Enligt rapporten anser 64 procent av bankerna att AI har lett till betydande förbättringar inom kundservice. I produktutveckling uppges 59 procent ha uppnått liknande resultat.
Implementeringen av AI är bred hos både traditionella banker och neobanker, men neobanker rapporterar något högre lönsamhet från sina AI-initiativ.
Det pågående skiftet på bankmarknaden drivs i hög grad av teknisk innovation. När andra konsumenttjänster utvecklas snabbt och blir allt mer tillgängliga och personanpassade, förväntar sig konsumenterna samma utveckling från banktjänster. Detta pågick redan innan den snabba framväxten av AI‑lösningar som vi sett de senaste åren, men AI accelererar utvecklingen.
Philip Konopik, Group Country Manager för Visa i Norden och Baltikum.
Rapporten visar att bankernas AI-arbete påverkas av ledningens engagemang. Banker med aktiv ledning har kommit längre i sin AI-utveckling än andra.
Tre nyckelfaktorer för AI-framgång
Studien identifierar tre centrala faktorer för framgångsrik AI-implementering: en tydlig AI-strategi, ledningens engagemang och tillgång till relevanta partners.
Visa Consulting and Analytics har lanserat en global AI-rådgivningstjänst för att stötta banker i att modernisera sina verksamheter och identifiera nya tillväxtområden.




