Ny sorts rondell skulle lösa trafikkaoset – nu stöter planerna på patrull
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Ny sorts rondell skulle lösa trafikkaoset – nu stöter planerna på patrull

Ny sorts rondell skulle lösa trafikkaoset – nu stöter planerna på patrull

Den nya uppmärksammade rondellen ”Hasselcirkeln” har nyligen mött motstånd från myndigheter. Trots internationella förebilder och påstådda säkerhetsvinster väljer Trafikverket att avvakta med den här lösningen. Myndigheterna pekar på lagstiftning som största hinder.

  • Planerna på den nya Hasselcirkeln i Uppsala stoppas tills vidare.
  • Lagstiftningen anses inte möjliggöra rondellens utformning.
  • Uppfinnaren och Trafikverket betonar behovet av tydliga trafikregler.

Rondeller är särskilt olycksdrabbade i den svenska trafiken. Varje år sker runt 1500 olyckor i svenska rondeller.

Börskollen har tidigare rapporterat om hur trafikexperter arbetat fram en ny typ av rondell, den så kallade ”Hasselcirkeln”, som skulle minska förvirringen vid rondellkörning.

Den är framtagen av Sebastian Hasselblom, trafikanalytiker på WSP och syftar till att förenkla körningen i rondeller genom att minska behovet av filbyten.

Nu har planerna emellertid stött på patrull, rapporterar Carup. Trafikverket har valt att skjuta upp beslut om den nya typen av cirkulationsplats. Myndigheten hänvisar till nuvarande lagstiftning, som inte klarlägger vilka regler som skulle gälla vid en sådan rondell.

Myndigheternas oro för trafiksäkerhet och regler

Trafikverkets presstjänst uppger att svenska trafikregler kräver att fordon ska färdas motsols i en cirkulationsplats, vilket inte är möjligt i Hasselcirkelns utformning. Detta gör det svårt att införa lokala trafikföreskrifter.

Vid Hasselcirkelns utformning kan man inte köra runt rondellen, vilket gör att det inte är en cirkulationsplats. Det gör att de trafikregler som gäller vid en cirkulationsplats inte gäller vid en sådan plats.

Beise Sundin, Trafikverkets presstjänst till Carup.

Myndigheten understryker att det för närvarande inte förs några diskussioner kring att använda denna utformning, eftersom det inte går att säkerställa att trafikanter förstår vilka regler som gäller.

Innovation möter byråkrati

Hasselcirkeln har tagits fram som en innovation med inspiration från utländska lösningar, där forskning visat på minskad olycksrisk. Trots detta menar Trafikverket att lagstiftningen måste ses över innan det blir aktuellt att bygga sådana cirkulationsplatser i Sverige.

Uppfinnaren Fredrik Hasselblom uttrycker förståelse för myndighetens beslut och betonar vikten av att processen får ta tid, så att en stabil grund säkerställs innan byggnation kan påbörjas.

Nyhetsbrev