Ny undersökning: Dessa länder tror de svenska exportbolagen mest och minst på
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Ny undersökning: Dessa länder tror de svenska exportbolagen mest och minst på

Ny undersökning: Dessa länder tror de svenska exportbolagen mest och minst på

Svenska exportföretag ser positivt på affärsklimatet i Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Indien, enligt en ny undersökning. Samtidigt minskar optimismen för USA och Europa, visar resultat från Business Sweden.

  • Svenska företag ser stor potential i Saudiarabien och Indien.
  • USA och Europa upplevs som mindre lovande marknader just nu.
  • Trots osäkerhet har många företag lönsamma verksamheter.

Enligt en ny undersökning publicerad av Dagens Nyheter ser svenska exportföretag lovande möjligheter i Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Indien.

Undersökningen, genomförd av Business Sweden, visar att dessa marknader har ett starkt affärsklimat enligt de svenska företagen. Saudiarabien toppar listan med ett index på 90 procent, följt av Indien på 77 procent och Förenade Arabemiraten på 71 procent.

Förändringar i USA och Europa

Optimismen är dock lägre för USA, där endast 39 procent av företagen bedömer affärsklimatet som bra eller mycket bra. I Kanada ligger siffran på 32 procent.

Enligt Jan Larsson fanns det redan vid undersökningens genomförande en viss tveksamhet kring USA. Trots detta ser företag möjligheter att öka lokal produktion för att möta osäkerheten.

Även för Europa är optimismen svagare, med ett genomsnitt på 32 procent som anser att affärsklimatet är bra eller mycket bra. Danmark är ett undantag, där 65 procent ser positivt på marknaden. Här handlar det om landets starka tillväxt.

Ekonomisk framtidstro bland företagen

Trots osäkerheten rapporterar 66 procent av företagen att deras verksamhet var lönsam under 2024, och 65 procent förväntar sig ökad omsättning under 2025.

Dessutom tror 46 procent på ökade investeringar under året. Undersökningen genomfördes under perioden februari–mars och syftar till att ge företagsledare insikt i de lokala marknaderna.

Nyhetsbrev