Ny undersökning: Det här händer när du kör slut på din elbils batteri

En ny undersökning från Tyskland undersöker hur sex olika elbilar presterar när batteriet är helt urladdat. Testet avslöjar överraskande resultat som kan påverka förares upplevelse av räckviddsångest.
- Elbilar varnar förare i god tid när batterinivån är låg.
- Tesla och Volkswagen kan köra upp till tre mil efter att ha nått noll procent.
- Hyundai Kona Electric stannar nästan omedelbart efter noll procent.
Enligt Carup har tyska testare från ADAC och Heise genomfört tester på sex elbilsmodeller för att se vad som händer när deras batterier är helt urladdade.
Testet inkluderar modeller som Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3, Renault Zoe, BMW i3 och Nissan Leaf. Resultaten visar hur bilarna varnar föraren och hur långt de kan färdas efter att batteriet nått noll procent.
Så presterar olika elbilar vid noll procents laddning
Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3 lyckades köra upp till tre mil efter att batteriet nått noll procent laddning. Detta ger förarna extra räckvidd och minskar risken för att bli stående.
Hyundai Kona Electric, däremot, stannade nästan omedelbart efter att nått noll procent laddning, vilket kan påverka förarens trygghet.
Renault Zoe: Det här var klassens sämsta elev. Bilen varnade för att föraren hade ett visst antal mil att köra, men det visade sig att effekten försvann snabbare än så och testarna uppmanar bilägare att vara uppmärksamma på detta.
Carup.
Andra viktiga insikter från testet
BMW i3 visade sig vara bra på att varna tidigt men tappade vissa funktioner innan batteriet var slut, vilket kan påverka bilens användbarhet. Nissan Leaf gick in i ett reducerat effektläge snabbare än de andra modellerna, vilket påverkade komforten för både förare och passagerare.
Testresultaten tyder på att elbilar, trots räckviddsångest, kan erbjuda pålitliga varningssystem för låga batterinivåer. Detta ger förare en bättre förståelse för hur de kan planera sina resor och undvika att bli stående längs vägen.