Ny vd ska få fart på snabbmatskedjan
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Ny vd ska få fart på snabbmatskedjan

Ny vd ska få fart på snabbmatskedjan

Subway har utsett Jonathan Fitzpatrick till ny vd med start den 28 juli. Fitzpatrick, med erfarenhet från ledande roller på Driven Brands och Burger King, får i uppdrag att vända den negativa försäljningstrenden i USA och stärka den globala närvaron.

  • Subways försäljning i USA minskade med 3 % under 2024.
  • Jonathan Fitzpatrick tidigare ledande roll på Driven Brands.
  • Fokus på samarbete med franchisetagare och nya erbjudanden.

Enligt Wall Street Journal tillträder Jonathan Fitzpatrick som ny vd för Subway den 28 juli. Han har tidigare varit ledare för Driven Brands och haft chefsroller på Burger King. Roark Capital, som äger Subway, har gett Fitzpatrick i uppdrag att vända den nedåtgående försäljningen i USA samtidigt som Subways globala närvaro ska stärkas.

Utmaningar på den amerikanska marknaden

Subways omsättning i USA uppgick till 9,5 miljarder dollar under 2024, vilket innebär en minskning med 3 procent. Trots att kedjan fortfarande är den största i sin nisch med 19 500 restauranger, tappar den mark till snabbväxande konkurrenter som Jersey Mike’s.

Fitzpatrick vill fokusera på samarbetet med franchisetagare och fortsätta lansera nya erbjudanden för att locka prismedvetna konsumenter.

Wall Street Journal

Strategier för framtiden

För att vända den negativa utvecklingen planerar Fitzpatrick att förstärka samarbetet med Subways franchisetagare. Dessutom vill han introducera nya erbjudanden som kan attrahera prismedvetna konsumenter.

Med denna strategi hoppas Subway kunna återta förlorad mark och förbättra sin position både i USA och på den internationella marknaden. Det återstår att se om Fitzpatricks erfarenhet från tidigare roller kommer att bidra till att vända företagets nuvarande situation.

Nyhetsbrev