Nya modellen från VW spås slå konkurrenterna – kan detta bli årets bil 2026?
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Nya modellen från VW spås slå konkurrenterna – kan detta bli årets bil 2026?

Nya modellen från VW spås slå konkurrenterna – kan detta bli årets bil 2026?
Foto: Volkswagen presenterar nu en helt ny generation av sin populära SUV T-Roc. Bildmontage foto Volkswagen T-roc/Volkswagen AG / stockfoto.

Volkswagen presenterar nu en helt ny generation av sin populära SUV T-Roc. Modellen har vuxit i storlek, fått ny teknik och erbjuder flera motoralternativ. Även interiören har fått en omfattande uppdatering.

Den nya T-Roc bygger på samma plattform som den större Tiguan, vilket ger både längre hjulbas och ökad total längd jämfört med föregångaren. Det innebär bland annat förbättrad innerutrymme och mer bagageutrymme säger Carwow i ett test.

Förändrad grund – större yttermått och smart teknik

Jämfört med den tidigare modellen har nya T-Roc vuxit med 12 centimeter på längden och fått tre centimeter längre hjulbas. Detta ger extra benutrymme bak samt 475 liter i bagageutrymme, en ökning med 30 liter.

Som en följd av att bilen nu baseras på Tiguans plattform får T-Roc tillgång till avancerade säkerhets- och assistanssystem. Bland annat finns adaptiv farthållare, filhållningsassistans samt möjlighet att låta bilen själv byta fil vid blinkersanvändning.

En ny funktion är automatisk parkering via mobilapp, där bilen kan memorera och upprepar parkeringsmanövrar utan förare i kupén. Dock kräver systemet minst 20 centimeters marginal på vardera sida om backspeglarna för att fungera i praktiken.

Nya T-roc med bättre komfort. Foto: Volkswagen AG.

Motoralternativ och körkänsla

Motorutbudet startar med en 1,5-liters turboladdad bensinmotor i två effektnivåer: 116 eller 150 hästkrafter. En 2-liters bensinmotor med 204 hästkrafter och fyrhjulsdrift erbjuds också. Samtliga modeller har automatlåda.

I framtiden väntas två själv-laddande hybrider, med 140 respektive 204 hästkrafter, samt en sportigare R-version på 333 hästkrafter. Vid test accelererade 150-hästarsmodellen från 0 till 100 km/h på 8,75 sekunder, något bättre än tillverkarens uppgift.

Alla versioner av nya T-Roc har individuell bakvagnsupphängning, vilket ger bättre komfort och stabilitet. Bilen upplevs som tyst och behaglig även i högre farter, med låg vind- och däckbuller.

Större skärmar men även fysiska knappar. Foto: Volkswagen AG.

Moderniserad interiör och förbättrad praktikalitet

Invändigt har T-Roc fått en större och mer högupplöst pekskärm, digitalt förardisplay och möjlighet till både Apple CarPlay och Android Auto. Klimatkontrollen styrs nu via skärmen, medan fysiska knappar finns kvar på ratten.

Förvaringsutrymmena har blivit fler och mer flexibla. Baksätet erbjuder mer plats tack vare den längre hjulbasen, även om tre vuxna får trängas något. Flera Isofix-fästen och genomlastningslucka ökar användbarheten.

Bagageutrymmet har justerbart golv och fler förankringspunkter samt möjlighet till trevägs-fällning av baksätet. En detalj från tidigare modell, där bagageskyddets snöre var diskret integrerat, har dock förenklats i nya versionen.

Priser och slutsats

Nya T-Roc har ett grundpris från cirka 30 000 pund, vilket är omkring 2 000 pund högre än den utgående modellen och motsvarar ca 374 621 svenska kronor med dagens växlingskurs. För extrautrustade versioner kan priset bli avsevärt högre.

Carwow testar nya T-roc

Sammanfattningsvis erbjuder nya Volkswagen T-Roc mer utrymme, förbättrad teknik och högre komfort, men till ett något högre pris än föregångaren.

Nyhetsbrev