Nya superelbilen testas: Långa laddtider snart ett minne blott – "hinner inte ens kissa

Elbilsmarknaden står inför en betydande förändring med introduktionen av BYD:s nya laddningsteknik. Med löfte om dramatiskt kortare laddtider kan tekniken utmana dagens normer och skapa nya standarder.
- BYD:s nya teknik möjliggör laddning upp till 1 megawatt.
- Elbilar når 25 procent laddning på en minut.
- BYD planerar att expandera med 4 000 nya laddare i Kina.
Enligt Carup har BYD lanserat en ny arkitektur för elbilar som möjliggör laddning upp till 1 megawatt. Motorjournalisten Patrick George, inbjuden av BYD till Kina, rapporterar om sina erfarenheter av denna teknik.
Under tester visade sig bilarna Han L och Tang L nå 25 procent laddning inom en minut, en prestation som han beskriver som revolutionerande.
Snabb laddningsteknik
BYD:s nya plattform, Super e, är utrustad med 1 000-volts teknik. Detta gör det möjligt att ladda elbilar med upp till 1 megawatt, vilket Patrick George fick bevittna under sitt test.
Nyckeln till den snabba laddningen är bilarna Han L:s och Tang L:s dubbla laddportar som kan utnyttja både 1 000 kW-stationer och två 250 kW-stationer parallellt.
Bilen ökade till den effekten nästan omedelbart, men sjönk sedan snabbt till cirka 767 kW. Den nådde 30 procent efter bara en och en halv minut, sedan 40 procent efter två och en halv minut, där den låg stabilt på 633 kW. Patrick George, motorjournalist.
Framtidsplaner och infrastruktur
Utöver den imponerande laddningstekniken har BYD planer på att expandera sin laddarinfrastruktur i Kina. Företaget har redan installerat 500 stycken 1 000 kW-laddare och har för avsikt att bygga ytterligare 4 000 inom en snar framtid. BYD har dessutom anpassat designen på laddarna för att vara mer tillgängliga för olika användare.
Kinesiska bilföretag har bjudit in många motorjournalister till mässor och tester, vilket kan påverka rapporteringen.