Panik i fordonsindustrin: ”Villiga att betala vilket pris som helst”

Den globala fordonsindustrin står inför stora utmaningar på grund av en kritisk brist på kinesiska jordartsmetaller. Dessa metaller är avgörande för tillverkningen av magneter som används i fordon. Situationen har lett till panik bland biltillverkare som desperat söker alternativa källor.
- Kina dominerar produktionen av sällsynta jordartsmetaller.
- Bristen påverkar bilindustrins produktionskapacitet.
- Elbilar kräver mer jordartsmetaller än fossilbilar.
Enligt en artikel från Finwire råder det stor oro i fordonsindustrin på grund av den pågående bristen på sällsynta jordartsmetaller från Kina. Frank Eckard, vd för en tysk magnettillverkare, beskriver hur hans företag blivit överöst av förfrågningar från biltillverkare som letar efter alternativa källor till magneter.
Kinas dominans på marknaden
Kina har en stark position inom produktionen av jordartsmetaller, vilket utgör 70 procent av den globala gruvdriften och 85 procent av raffineringskapaciteten. Runt 90 procent av världens produktion av metallegeringar och magneter av dessa metaller sker i Kina, enligt konsultföretaget AlixPartners.
Hela bilindustrin är i full panik. De är villiga att betala vilket pris som helst
Frank Eckard, vd för en tysk magnettillverkare
Konsekvenser för bilproduktionen
Flera biltillverkare och deras underleverantörer har varnat för att produktionslinjer kan stanna av om inte nya leveranser säkras. Behovet är särskilt stort för elbilar, vilka kräver omkring 0,5 kg sällsynta jordartsmetaller per fordon, dubbelt så mycket som bilar med fossila bränslen, enligt International Energy Agency.