Parfymboom när unga satsar på personlig doft
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Parfymboom när unga satsar på personlig doft

Parfymboom när unga satsar på personlig doft

Den globala doftmarknaden har växt sig större än någonsin.  På plattformar som Tiktok sprids intresset bland unga för att skapa sina egna signaturdofter.

– Parfym är inte bara flärdfull produkt. Det är kemi och det finns mycket att lära sig, säger butiksägaren Johan Svensson.

De senaste åren har hans designbutik på Södermalm i centrala Stockholm gjorts om till en dedikerad parfymbutik. Men på hyllorna syns inte modehusens produkter till utan betydligt mindre, nischade parfymmärken. En del av märkena startade så sent som under pandemin.

– Det är lite som vin, det går att nörda in sig i det.

Den globala doftmarknaden är större än någonsin tidigare och beräknas växa ytterligare 3,3 procent i år. För 2025 väntas marknaden omsätta nästan 600 miljarder kronor, visar siffror från Statista.

Ger gemenskap

Parfymbranschen har fått en extra skjuts av det växande intresset bland unga på Tiktok. Under hashtaggen ”perfumetok” sprids både tips om specifika produkter och hur man ska använda sina parfymer. En trend på Tiktok är så kallad ”layering” där konsumenten ska lägga flera lager av olika parfymer för att få fram sin personliga doft.

– Det är ju helt fantastiskt för parfymbranschen givetvis att det inte räcker att ha en eller två dofter hemma, utan nu måste man ha ett apotek i skåpet med olika doftkomponenter som man själv ska sätta upp, säger Jacob Östberg, professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet.

Johan Svensson har märkt att butiken ibland besöks av killgäng som delar intresset för parfym. Det finns även forum och grupper på plattformar på Facebook där intresset diskuteras.

– Det är roligt att se, det finns väldigt lite för killar att pryda sig med. Parfym blir ett konstnärligt uttryck.

Unnar sig

Jacob Östberg säger att att Tiktoks algoritmer är skickliga på att fånga upp signaler om vad användarna är intresserade av och vagga in dem i en egen filterbubbla. Trenderna på Tiktok bidrar sedan till att intresset växer.

– Man får stöd för att det här är något som många andra ägnar sig åt. Det ger ju en legitimeringseffekt.

Det blir även viktigt för användarna att faktiskt köpa parfymer.

– Att bara sitta inne på massa kunskap och veta mycket och titta på mycket, då får man liksom inte den här sista pusselbiten i identitetsbyggandet.

Källa: Sophie Gräsberg/TT

Nyhetsbrev