Partiet varnar för kraftiga prisökningar på drivmedel - oenighet bland politikerna

Debatten om Norges klimatmål har intensifierats då Arbeiderpartiet och Høyre står ensamma med sitt förslag. Samtidigt varnar Senterpartiet för potentiella kraftiga prisökningar på drivmedel. Diskussionerna på Stortinget fortsätter.
- Arbeiderpartiet och Høyre saknar majoritet för sina klimatmål.
- Senterpartiet varnar för kraftiga prisökningar på bensin och diesel.
- Regjeringen har en vecka kvar för att nå enighet om klimatmålen.
Enligt Nettavisen, har Arbeiderpartiet och Høyre föreslagit att Norge ska minska sina utsläpp med 70-75 procent till 2035. Trots deras samarbete har de inte tillräckligt stöd i Stortinget.
Marit Arnstad från Senterpartiet kritiserar dessa partier för att använda avgifter som verktyg för att minska utsläppen.
Osäkerhet om bränslepriser
Enligt Senterpartiet kan den nya klimakvotelagen leda till betydande prisökningar på fossila bränslen. Arnstad förklarar att avgiften kan öka dieselpriset med 7,49 norska kronor per liter och bensinpriset med 6,54 norska kronor.
Möjligheten till undantag från denna bestämmelse finns, men regeringen har ännu inte fattat beslut.
Nej, det går inte emot chockpriser på bensin och diesel. Jag hade förväntat mig mer av ansvarsfulla politiker. Det kommer inte att hända, det är ett långsökt och osannolikt scenario som Marit Arnstad har lyft fram.
Mani Hussaini, Arbeiderpartiet.
Pressad situation i Sverige
När det kommer till Sveriges drivmedelspriser så höjer den svenska regeringen den 1 juli reduktionsplikten för att uppfylla EU:s krav på minskade koldioxidutsläpp. Det innebär att 95-oktanig bensin blandas med 10 % etanol och blir cirka 30 öre dyrare per liter – dock sänks samtidigt skatten med 40 öre.
Dieseln påverkas mer och ska innehålla 13–14 % förnybar diesel, vilket gör att priset stiger ytterligare.
98-oktanig bensin, som är populär bland bilentusiaster, kommer fortsatt innehålla max 5 % etanol och påverkas inte kvalitetsmässigt. Däremot uppfyller den inte på egen hand kraven i reduktionsplikten, vilket gör att andra bränslen måste väga upp. Det kan påverka priset, enligt Åsa Henriksson, miljöexpert på Drivkraft Sverige.
Fortsatta förhandlingar om klimatmålen
Klimatmålet som den norska regeringen föreslår skulle innebära en av de högsta minskningarna som rapporterats till FN, men det saknas konsensus.
Mani Hussaini från Arbeiderpartiet uttrycker hopp om att nå en lösning inom den kommande veckan. Han betonar vikten av fortsatt dialog för att enas om klimatmålen.
Trots oenigheterna hoppas Hussaini att en majoritet kan uppnås innan tidsfristen löper ut. Diskussionerna på Stortinget fortsätter, och utgången är ännu oviss.