Polisens drag mot fartsyndare - nu ska fler bötfällas

Polisen planerar att öka antalet utredningar av fortkörningsärenden genom att bygga en ny ATK-central i Sollefteå. Målet är att hantera fler ärenden och därmed öka antalet fällande domar för fortkörning.
- Polisen bygger en ny utredningsenhet i Sollefteå för att öka kapaciteten.
- Antalet fällande domar för fortkörning förväntas öka till 140 000 per år.
- Trafikverket planerar att bygga 200 nya fartkameror årligen.
Enligt Carup planerar polisen att expandera sin verksamhet för att hantera fler fortkörningsärenden.
Förra året ledde 390 000 bilder från fartkameror till att 105 000 förare bötfälldes, och med den nya enheten hoppas man kunna öka detta antal avsevärt.
Ökad kapacitet för utredningar
Den nya utredningscentralen i Sollefteå är en del av polisens strategi för att öka antalet fällande domar för fortkörning.
Enligt Sabina Enbäck, ställföreträdande chef på ATK-enheten i Kiruna, är planen att ha en ny enhet klar inom två år.
Med en högre utredningskapacitet så kan vi också utreda fler ärenden.
Sabina Enbäck, ATK-enheten i Kiruna.
Den nuvarande utredningskapaciteten är begränsad, vilket innebär att många bilder inte kan utredas.
Med den nya enheten förväntas kapaciteten öka till 400 000 ärenden per år, vilket skulle innebära att 140 000 förare kan bötfällas för fortkörning.
Utbyggnad av fartkameror
Parallellt med polisens planer bygger Trafikverket ut nätverket av fartkameror.
Eva Lundberg från Trafikverket uppger att målet är att installera 200 nya kameror årligen. I dagsläget finns det cirka 2 580 fasta kamerastationer i Sverige.
Förutom att bygga en ny central i Sollefteå, planerar polisen att öka antalet anställda vid Kiruna-sektionen till 84 personer. Denna expansion förväntas ytterligare förbättra förmågan att hantera och utreda fortkörningsärenden effektivt.
Trafikverket rapporterar att 70 procent av svenskarna är positiva till användningen av fartkameror, vilket bidrar till ökad trafiksäkerhet och minskat antal trafikolyckor.