Rapport: Positiv årsstart för e-handeln – branscherna som ökar mest
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Nyheter Börskollen Börs & Finans

Rapport: Positiv årsstart för e-handeln – branscherna som ökar mest

Rapport:

PostNords senaste E-barometer visar en ökning i e-handelsförsäljningen under första kvartalet 2024 jämfört med samma period förra året. Apotek och dagligvaror står för de största ökningarna, medan bygghandel samt sport och fritid ser en minskning. Trots en positiv trend varnar experter för att det är för tidigt att tala om en fullständig återhämtning.

  • E-handeln ökade med en procent under Q1 2024.
  • Apotek och dagligvaror leder tillväxten.
  • Kina går om Tyskland som förstahandsval för internationell e-handel.

Branscherna som ökar mest

Enligt E-barometern ökade e-handelsförsäljningen med en procent under det första kvartalet 2024 jämfört med samma period 2023. Apotek och dagligvaror såg de största ökningarna med 14 respektive 4 procent. Kläder och skor ökade också, om än mer blygsamt, med 2 procent. Samtidigt minskade försäljningen inom bygghandel samt sport och fritid med 15 respektive 10 procent, rapporterar PostNord.

Geopolitisk och ekonomisk påverkan

År 2023 präglades av stor geopolitisk och ekonomisk oro, vilket resulterade i att konsumenterna minskade sina utgifter och e-handelsföretagen höll tillbaka. Nu när inflationen närmar sig Riksbankens mål och den första räntesänkningen har genomförts, har både privatpersoner och företag fått mer utrymme för konsumtion och investeringar.

"Att e-handeln ökar det här kvartalet är en reaktion på fallande räntor och inflation, men det är för tidigt att tala om en vändning och full återhämtning för branschen," säger Marie Rudolfsson, chef affärsområde Paket på PostNord Sverige.

Internationellt trendbrott

PostNord rapporterar vidare om ett intressant trendbrott där Kina nu har gått om Tyskland som det mest populära landet för e-handel från utlandet. Svenska e-handlare upplever en allt hårdare konkurrens från utländska aktörer, där priset anses vara den främsta konkurrensfördelen. "Sex av tio svenska e-handlare upplever att priset är den främsta konkurrensfördelen för utländska aktörer. Frågar vi konsumenterna är det enbart de som handlar från Kina som anger priset som främsta anledning till utlandsköpet," säger Marie Rudolfsson.

E-barometerns Q1-rapport för 2024 omfattar även cirkulär e-handel, där second hand-marknaden mellan privatpersoner växer starkt. Dock har endast tre procent av konsumenterna e-handlat begagnade varor från traditionella företag. Logistiska svårigheter och produkternas lämplighet anges som de främsta anledningarna till varför e-handlare inte erbjuder begagnade varor.

Läses av andra just nu

Populära ekonominyheter

Vinnare & Förlorare idag

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Mer från Börskollen

Nyhetsbrev

Senaste nytt