Regeringen utreder rätt för boende nära vindkraft att sälja sina hus

Regeringen vill ge närboende till nya vindkraftverk rätt att lösa in sitt hus. Nu tillsätts en utredning som ska lämna förslag på hur det ska gå till.
”Nu tar vi ytterligare steg för att stärka den lokala förankringen och skapa bättre förutsättningar för utbyggnad av elproduktion”, säger energiminister Ebba Busch i ett pressmeddelande.
Utredaren ska ge förslag där priset på den inlösta fastigheten ska motsvara vad huset hade varit värt om vindkraftverken inte hade byggts.
För att öka acceptansen för nya vindkraftverk har regeringen tidigare infört ett stöd till kommuner som tillåter nya vindkraftsparker. Närboende kan också få kompensation.



