Resa: Jobbar du hemma? Jobba från denna båt en månad istället
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Resa: Jobbar du hemma? Jobba från denna båt en månad istället

Resa: Jobbar du hemma? Jobba från denna båt en månad istället

Virgin Voyages, kryssningslinjen ägd av Sir Richard Branson, satsar på en ny typ av resenär: distansarbetare. Företaget har introducerat en månadslång kryssning kallad "Scarlet Summer Season Pass" som riktar sig till distansarbetare som vill spendera en månad till sjöss i södra Europa. Paketet har blivit mycket populärt, och företaget har nu öppnat upp fler platser för distansarbetare på en andra kryssning denna sommar.

  • Scarlet Summer Season Pass täcker två personer och kostar $9990, altså 106 833kr, vilket inkluderar boende, mat, gruppträningspass och Wi-Fi, samt tvätttjänster, dagliga kaffekrediter och tillgång till arbetsutrymmen.
  • Inom 24 timmar efter att resan annonserades, registrerade över 2 000 personer sitt intresse för den. När bokningarna öppnades sålde platserna för den månadslånga kryssningen slut inom 48 timmar.

Flexibelt arbete lockar resenärer

Virgin Voyages VD, Nirmal Saverimuttu, berättade för CNBC Travel att människors anpassning till det flexibla arbetslivet har fått stor resonans bland resenärer och att dom fått väldigt bra response på denna typ av resor.

Att boka "Säsongspasset" är 30% billigare än att boka fyra veckolånga kryssningar i rad, enligt Virgins webbplats. Resenärer kan också byta ut reskamrater för olika etapper av kryssningen, sa Saverimuttu, så länge de är 18 år eller äldre, i linje med Virgin Voyages politik för endast vuxna skriver CNBC.

Populär bland distansjobbare

Den stora efterfrågan på Virgin Voyages säsongspass-kryssning beror på det bredare skiftet till distansarbete sedan Covid-19 pandemin. Saverimuttu berättade att de flesta av de digitala arbetarna som har bokat kryssningen är i 50-årsåldern, arbetar heltid och det dom har gemensamt är att dom jobbar på distans.

Idén till detta kom direkt från Branson själv, efter att han lärde sig att passagerare tog längre resor medan de arbetade på distans på företagets fartyg. Han tillskriver idéns snabbt växande popularitet till Bransons "magiska touch" för att förstå dagens konsumenter.

Ett spännande koncept tycker vi på Börskollen då hela teamet jobbar 100 procent på distans idag. Kanske hittar ni oss på en kryssning i karibien snart.

Nyhetsbrev