Så blir ditt CV en magnet för möjligheter – experten avslöjar knepet

Många kandidater söker varje ledig tjänst, men få blir utvalda till intervju. Genom att utveckla ett starkt personligt varumärke och skapa rätt nätverkskontakter kan du öka dina möjligheter att bli uppmärksammad i rekryteringsprocessen. Här förklarar vi varför och hur.
- Ett gott rykte och pålitlighet är avgörande för att bli rekommenderad.
- ”Svaga band” i ditt nätverk kan ge oväntade jobbmöjligheter.
- Att göra det enkelt för andra att hjälpa dig ökar chansen till framgång.
I en artikel från CNBC diskuteras hur personlig trovärdighet och relationer är viktiga faktorer i en konkurrensutsatt arbetsmarknad. Artikeln bygger på intervjuer och erfarenheter från karriärexperten David Rosenstein.
Rekommendationer väger tungt vid urvalet
Enligt artikeln får rekryterare ofta in hundratals ansökningar till en och samma tjänst. De kandidater som får en personlig rekommendation, särskilt från någon inom företaget, prioriteras ofta vid urvalet.
Rosenstein berättar att av 1 000 ansökningar till ett jobb var det de 10 personer som någon personligen gick i god för, som först kallades till intervju.
För att öka sannolikheten att någon vill rekommendera dig gäller det att vara tydlig, pålitlig och underlätta för andra att hjälpa till. Exempelvis kan du själv föreslå hur en introduktion ska gå till, eller erbjuda att skriva ett utkast till rekommendation.
Värdet av ”svaga band” i nätverket
Artikeln lyfter även betydelsen av så kallade ”svaga band”, det vill säga bekanta snarare än nära vänner eller kollegor. Forskning visar att dessa kontakter ofta leder till fler möjligheter än de vi har närmast oss.
Genom att underhålla positiva och professionella relationer, även med personer du träffar mer sporadiskt, kan du bredda ditt nätverk och öka chansen att få oväntade jobberbjudanden.
När du skapar ett starkt personligt varumärke baserat på trovärdighet och förtroende kan du bli en magnet för möjligheter.
David Rosenstein, karriärexpert.
Slutligen poängteras att arbetsgivare ibland tar referenser från personer utanför den officiella listan, så kallade backchannel-referenser. Ett konsekvent och pålitligt uppträdande ökar sannolikheten att även dessa personer ger dig ett gott omdöme.