Så förhandlar du ner dina fasta kostnader – experten tipsar
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Så förhandlar du ner dina fasta kostnader – experten tipsar

Så förhandlar du ner dina fasta kostnader – experten tipsar

Många hushåll betalar mer än nödvändigt för återkommande tjänster. Med rätt förhandlingstekniker kan kostnaderna sänkas avsevärt. Få koll på vilka knep som fungerar bäst enligt en erfaren ekonom.

  • De flesta räkningar går att förhandla om, inte bara engångsköp.
  • Två effektiva strategier är att använda förankring och rätt inramning.
  • Förberedelse och artig envishet ger bättre resultat vid samtal med kundtjänst.

Det är vanligt att många antar att fasta kostnader som internet, försäkringar och bankavgifter inte går att påverka. Men enligt Rose Han, före detta Wall Street-handlare som blev finansiell utbildare och YouTuber, går det ofta att omförhandla avtal om man vet hur man ska gå tillväga. Det rapporterar CNBC.

Förankring och inramning – två nyckelmetoder

Enligt Han är förankring en central strategi vid prisförhandling. Det innebär att den som förhandlar själv föreslår ett utgångspris, istället för att utgå från motpartens nivå.

Genom att hänvisa till jämförbara erbjudanden eller statistik kan du sätta en rimlig men lägre referenspunkt i samtalet.

En annan metod är inramning, där du lyfter fram hur en lägre kostnad även gynnar leverantören, till exempel genom att framhäva din lojalitet eller låga risk.

Praktiska steg för att förhandla bättre avtal

Han rekommenderar att börja med att lista sina återkommande kostnader, exempelvis mobilabonnemang, internet, streamingtjänster, försäkringar, kreditkortsavgifter och gymmedlemskap.

Börja gärna med en mindre utgift för att träna på förhandlingssituationen. Inför samtalet är det viktigt att samla argument, som konkurrerande priser, lojalitet eller eventuella problem med tjänsten.

Vid kontakt med kundtjänst är ett vänligt bemötande och tydlig kommunikation avgörande. Om första försöket inte lyckas, kan det löna sig att prata med en chef eller lojalitetsavdelning.

Skulle det ändå inte ge resultat, kan det vara värt att försöka igen vid ett senare tillfälle då olika handläggare kan ge olika besked.

Med dessa tekniker kan privatpersoner systematiskt sänka sina fasta kostnader, enligt Han.

Nyhetsbrev