Så kan du alltid ladda elbilen helt gratis – "ett kryphål"
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter
BörskollenFör dig med koll på börsen

Nyhet

Så kan du alltid ladda elbilen helt gratis – "ett kryphål"

Så kan du alltid ladda elbilen helt gratis – "ett kryphål"

Nya regler gör det möjligt för anställda att ladda elbilen gratis på arbetsplatsen utan förmånsbeskattning. Teknikutvecklingen öppnar för alternativa sätt att använda elen, vilket väcker frågor om framtida regelverk.

  • Anställda kan idag ladda elbilen på jobbet utan förmånsbeskattning
  • Bidirektionell laddning möjliggör användning av bilens el i hemmet
  • Regeln gäller till 2026, men kan bli permanent

Enligt Alltomelbil har Skatteverket sedan 2023 tillåtit att anställda laddar sina elbilar kostnadsfritt på jobbet utan att detta betraktas som en beskattningsbar förmån.

Samtidigt utvecklas tekniken för bidirektionell laddning, vilket gör det möjligt att överföra el från bilen till bostaden eller vidare ut på elnätet.

Bidirektionell laddning kan påverka elräkningen hemma

Tack vare tekniken kan el från bilen användas för att driva hushållet och i vissa fall till och med skickas ut på elnätet. Detta är idag helt lagligt och det finns inga hinder i nuvarande regler.

Jag vet inte om man ska kalla det ett kryphål. Det är helt enkelt så att lagstiftarna antingen inte har tänkt på det eller inte brytt sig.

Peter Esse, motorjournalist.

För många anställda kan det dock vara svårt att motivera ett sådant upplägg i praktiken. Arbetsgivare kan komma att reagera om laddning av elbilen sker i större omfattning för att sedan överföra elen till hemmet.

Gällande regler och framtida utveckling

Den nuvarande skattefriheten gäller till sommaren 2026, men det finns dock ett förslag om att göra denna regel permanent. Samtidigt befinner sig bidirektionell laddning fortfarande i ett tidigt utvecklingsskede.

Tekniken väntas få ett ökat genomslag under de kommande åren. Det är dock troligt att eventuella kryphål i lagstiftningen kan komma att täppas till när användningen ökar.

Motorjournalisten Peter Esses Youtube-video om ämnet. 

Nyhetsbrev